Varifrån kommer ingredienserna till din tacomiddag och hur stor klimatbov är den? Metro har pratat med experten Karin Lindow på Jordbruksverket som reder ut.

Sallad: Strax över hälften av all sallat som säljs i Sverige importeras, oftast från Spanien. Då transporteras den till Sverige med lastbil. En sådan resa motsvarar enligt Metros uträkning mer än ett halvt ton (658 kilo) utsläpp av koldioxid.

Gurka: Precis som sallad odlas och importeras gurkan från Spanien och Nederländerna när den inte kan odlas i Sverige. Även gurkan importeras till 54 procent och den fraktas till Sverige med lastbil, en resa som släpper ut nästan 322 kilo koldioxid, enligt Metros uträkning.

Tomat: Det finns tomatodlingar i växthus i Sverige, men hela 86 procent importeras. Ofta odlas och transporteras tomaterna då från länder som Spanien och Marocko, med lastbil. Tomaternas resa till ditt köksbord motsvarar strax under ett ton (970 kilo) koldioxidutsläpp, enligt Metros uträkning.

Lök: Kommer oftast från Sverige, över 80 procent av all lök som säljs i Sverige är svensk. Resten importeras från Tyskland och Nederländerna. Enligt Metros uträkning alltså en lastbilsfärd motsvarande cirka 322 kilo koldioxidutsläpp.

Majs: Odlas i länder som Österrike, Ungern och Frankrike. Den transporteras till Sverige med lastbil, vilket innebär 348 kilo utsläpp av koldioxid, enligt Metros uträkning.

Köttfärs: Strax över hälften av allt kött som säljs i Sverige är svenskt. Men köper man importerat kött kommer det oftast från Tyskland, Irland, Nederländerna och Polen. En lastbilsresa som enligt Metros uträkning motsvarar ungefär 322 kilo koldioxidutsläpp.

Sojafärs: Ingredienserna till den vegetariska färsen kommer från Brasilien, USA eller Kanada. Därifrån fraktas de med båt till Israel där själva produktionen av sojafärsen sker, för att sedan transporteras vidare med båt från Israel till Sverige.

Avokado: Odlas ofta i länder som Chile, Colombia och Sydafrika. Den transporteras med båt till Nederländerna eller Tyskland och går vidare därifrån med lastbil till Sverige, motsvarande cirka 320 kilo koldioxidutsläpp enligt Metros uträkning.

Kryddmix: Innehåller olika kryddor från olika platser i världen. Spiskummin och chili, som inte växer på våra nordliga breddgrader importeras ofta från Indien, USA och Turkiet. Dessa kryddor fraktas till Sverige med båt.

Ingredienserna till tacosås, tortillabröd och tacoskal har blandade ursprungsländer, men tillverkas av flera företag i antingen Sverige eller Spanien.

Foto: Unsplash

Motsvarar en resa runt jordklotet

Hur ska man tänka med alla dessa kilo utsläpp då? Enligt Naturvårdsverket kan man räkna på att en flygresa till södra Spanien per person och resa släpper ut 1 ton koldioxid.

Om man lägger ihop den totala transportsträckan för alla ingredienser i listan ovan inräknat både bil och kortaste möjliga båtrutt (minus kryddorna då de kommer från olika länder vid varje beställning), motsvarar det drygt 40 000 kilometer. Det är ett helt varv runt jordklotet.

Produktionen är värre

Men den största klimatboven är inte transportsträckorna, förklarar Karin Lindow, som jobbar för hållbar livsmedelskonsumtion och produktion, på Jordbruksverket.

– Det som påverkar klimatet mest är produktionen, och inte transporterna. Ungefär 80 procent av livsmedelsproduktionens utsläpp sker i jordbruksledet, medan siffran specifikt för kött och mejeriprodukter är högre omkring 90–95 procent. Transport av livsmedel står alltså generellt för en mindre del av klimatpåverkan än produktionen, men för den sakens skull är det inte mindre viktigt att främja korta och miljövänliga transporter, säger Karin Lindow.

Så har vi räknat

En tung lastbil väger 3,5 ton.

61 gram koldioxid släpps ut per ton och körd kilometer.

Antalet kilometer är beräknat från ländernas huvudstäder.

Enligt Naturvårdsverket är det svårare att sätta en schablonuträkning på båttransporter då de beror på storlek, fart och vikt.

Källa: Naturvårdsverket

Fyra tips: Så gör du din din tacos mer klimatsmart

1. Släng så lite så möjligt

– Hushållen står för 75 procent av matavfallet, och en tredjedel av all mat i världen som produceras slängs. Dem slängda maten är miljöpåverkan rätt ner i soptunnan. Då har man producerat mat som ger miljöpåverkan men som inte alls kommer till användning.

Foto: Unsplash

 

2. Ät mindre men bättre kött

– Det är bra att äta mindre kött, men också bra att äta bättre kött. Vi äter mycket mer kött idag än vi gjorde förr även om det sakta minskar från en hög nivå. Svenskt kött har ofta lägre klimatpåverkan för att vi har en effektiv produktion. Vi får ut både kött och mjölk av vår produktion och våra svenska nötkreatur äter mycket vallfoder (gräs), säger Karin Lindow och fortsätter:

– I Sverige har vi mycket gräsmarker som oftast bara en mule kan förvandla till mat och det är bättre än att ge djur en högre andel soja som ofta förknippas med avskogning och användning av växtskyddsmedel som inte längre är tillåtna i Sverige. Har djuren dessutom gått på naturbetesmarker har de bidragit till den viktiga biologiska mångfalden.

Foto: Unsplash

 

3. Tänk säsong

– Svenska grönsaker har högsäsong på sommaren, vilket innebär att din tacomiddag har minst klimatpåverkan denna årstid. Det gäller slutet av våren och hela sommaren men framförallt i augusti.

Foto: Unsplash

 

4. Våga testa nytt

För att hjälpa klimatet lite på traven, och för att gynna en svensk levande landsbygd, kan man också testa att byta ut vissa ingredienser, menar Karin Lindow.

– Avokado kräver väldigt mycket vatten för att över huvud taget kunna odlas. Ofta odlas den dessutom i länder där det kan råda vattenbrist och det finns studier som visar att sådana odlingar belastar grundvattnet i landet. Man kan därför ersätta avokadon med exempelvis svenska gröna ärtor för att göra guacamole. Det finns massvis med goda recept på ärt-guacamole på internet.

– När det inte är säsong för till exempel gurka eller sallad i Sverige, kan man i stället testa att byta ut dem mot svenska rotfrukter, kål eller äpple som ju finns att köpa även på vintern. Annorlunda men fortfarande gott!

 

 

Foto: Unsplash

 

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset