TUI, Norwegian och SAS svarar på frågor om hur deras bolag påverkas av klimatdebatten.
TUI, Norwegian och SAS svarar på frågor om hur deras bolag påverkas av klimatdebatten.

Att sluta flyga är inte lösningen på klimatproblemen. Det menar både SAS och Norwegian i en enkät gjord av Metro. "Den antiflygpropaganda som nu sveper över Sverige behöver nyanseras", säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian.

Hur ser ni på den negativ debatten om flygande?

Anna Kiefer, hållbarhetsansvarig, TUI: Vi tycker att det är en bra diskussion och jobbar hårt för att möta efterfrågan. Vi vill framhålla att resor är något fantastiskt både för den som reser och för de länder dit vi tar våra kunder. Turismen skapar arbetstillfällen och har positiv påverkan på ekonomin. Flygresor medför negativ miljöpåverkan, det måste ändras genom innovation och utveckling.

LÄS MER: Så utmanas flygbolagen av resenärerna: ”Vi har tagit till oss en flygskam”

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef, Norwegian: Att minska utsläppen från luftfarten och andra transportslag är oerhört viktigt men den antiflygpropaganda som nu sveper över Sverige behöver nyanseras. Det är utsläppen som ska minska, inte resandet. Att sluta flyga är inte lösningen på klimatutmaningarna. Det behövs ett helhetstänk från politiskt håll som gör det möjligt för branschen att ställa om. Det måste finnas ekonomiska incitament som gör det lönsamt att investera i ny teknik.

Freja Annamatz, presschef Sverige, SAS: Klimatfrågan är en av vår tids viktigaste frågor. Vi som företag och bransch har stort ansvar att driva utvecklingen mot hållbart resande. Vi måste reducera flygets negativa påverkan, en omställningen som vi är mitt i just nu och där vi både har ett stort ansvar och vill ha det.

Från vänster: Anna Kiefer (TUI), Freja Annamatz (SAS) och Charlotte Holmbergh Jacobsson (Norwegian). Foto: TUI, SAS, Norwegian.

Hur har klimatdebatten påverkat era kunder?

TUI: Det är klart att vi får frågor från kunder som vill ta reda på hur vi jobbar, vi upplever att vi under lång tid haft den dialogen. Något vi tycker är bra.

Norwegian: Kunderna är mer medvetna idag men jag hoppas och tror att de gör ett medvetet val. Den absolut viktigaste och mest effektiva miljöåtgärden som flygbolag kan vidta redan idag är att investera i modern teknik, vilket vi också har gjort.

SAS: När man tittar på trafik och hur man flyger kan inte vi se någon se någon koppling mellan klimatdebatten och om antalet biljetter till exempel minskat. Men vi märker att det finns ett större intresse för att klimatkompensera.

LÄS MER: Evelina, 26, reser jorden runt – utan att flyga

Hur påverkas ni som flygbolag av klimatdebatten och hur har ni förändrat er kommunikation utåt?

TUI: Det ger oss energi att fortsätta jobba hårt för att minska vår påverkan. Vi har redan idag världens mest koldioxideffektiva flygbolag men vi ska bli ännu bättre. Ja, vi pratar mer om hållbarhet än tidigare. Vi har jobbat med detta under lång tid men inte varit tillräckligt bra på att berätta om allt vi gör runt om i världen.

Norwegian: Det blir viktigare för oss att visa vad vi har gjort och vad vi gör för att minska utsläppen. Flyget behövs och är en oerhört viktig tillväxtmotor för Sveriges välfärd. Vi försöker mer proaktivt kommunicera vad vi gör för att minska utsläppen och vad vi har gjort hittills men det är inte lätt eftersom mediedebatten är så snedvriden mot att smutskasta flyget.

SAS: Det är klart att det påverkar oss mycket, klimatfrågan är helt avgörande. Vi investerar i en ny flotta nu, har köpt nya flygplan för 50 miljarder kronor nyligen och samtidigt som vi jobbar hårt för att se till att det i framtiden ska finnas en storskalig  biobränsleproduktion i samhället. Vi vill att vår kommunikation ska beröra och vara relevant, nu mer än någonsin. Det viktigaste budskapet är vi gör allt vad vi kan för att minska utsläppen och att vi till 2030 ska reducera utsläppen med 25 procent.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om klimatet flyg