Retorikexperten Peter Nitsche ger tips på hur du kan bli bättre på att argumentera.
Retorikexperten Peter Nitsche ger tips på hur du kan bli bättre på att argumentera.

Känner du dig ofta övertygad men har svårt att övertyga andra? Då kan du behöva slipa på din argumentationsteknik. Metro har pratat med reotrikexperten Peter Nitschke om konsten att övertyga människor som tipsar om hur du förbättrar din teknik.

Det är få saker som är så frustrerande som att inte nå fram till en annan människa. Oavsett om det handlar om en åsikt i en politisk fråga eller om du bara vill få din vilja igenom.
Motparten kan visserligen vara oresonlig och dogmatisk, men det kan också bero på att din argumentationsförmåga måste finputsas.

Metro har pratat med Peter Nitschke, retorikkonsult på Snacka Snyggt.

– Det man vill med argumentation är oftast att beröra folk så att de faktiskt vill handla och börja bete sig på ett nytt sätt. Känna, tänka eller göra något. Och retorik handlar om att använda sig av olika medel för att övertyga människor, och där är argumentation en del i retoriken, säger han.

Den mest etablerade och vedertagna metoden är att använda sig av de tre argumentationsteknikerna: etos, patos och logos.
– Logos är helt enkelt logik och förnuft. När du argumenterar så måste argumenten bygga på fakta, statistik eller studier. Patos-argument handlar om att få folk att känna, medan etos-argument handlar om egna erfarenheter, säger Peter Nitschke.

– En bra retoriker ska både prata med förnuft samtidigt som hen väcker känslor.

LÄS MER: Chefens vanligaste argument för att hålla nere din lön – och hur du slår hål på dem

Peter Nitschke betonar också vikten av motargument och här kan du vinna mycket på att själv ta upp den förväntade invändningen.

– Det visar att du har gjort perspektivbiten, att du har sett deras perspektiv men du står fast vid din åsikt. Då behåller du kontrollen och tar upp motargumentet först och bemöter det.

Olika argument biter på olika personer. En viktig hemlighet i konsten att övertyga är att förstå och läsa av den andra personen. Är det en pragmatisk person bör du hålla dig till logos, medan en känslostyrd person triggas av patos-argument.

– Förstå den du försöker övertyga och anpassa dig därefter. Men du ska alltid hitta en blandning av förnuft, känsla och egna erfarenheter, säger Peter Nitschke.

LÄS MER: Övertyga arbetsgivaren på tre minuter

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset