Sitter du också som en hösäck i kontorsstolen på jobbet? Då riskerar du att få besvär med belastningsskador. Här är tipsen som kan hjälpa din rygg.

Ryggont, huvudvärk, stel nacke och axlar. Ett kontorsjobb kan leda till många olika typer av belastningsskador – i synnerhet om du sitter på fel sätt.

LÄS MER: 9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Varje dag anmäler i genomsnitt 12 svenskar en arbetsskada som misstänks bero på ergonomiska belastningsfaktorer, enligt Arbetsmiljöverket. Det motsvarar var tredje anmäld arbetsskada.

LÄS MER: Här är skadorna du kan få när du sitter med mobilen

Belastningsskador uppstår när blodtillförseln till musklerna blir sämre till följd av långvarigt statiskt arbete. Det kan till exempel handla om att sitta stilla vid datorn med uppdragna axlar. Resultatet kan bli smärta eller stelhet.

Så ska du sitta

  • Skärmen: Placera den på en armlängds avstånd med överkanten i ögonhöjd. Då riktar du ögonen en aning nedåt när du arbetar och slipper bli torr i ögonen.
  • Axlar: Anpassa bordshöjden så att du kan ha axlarna avslappnade medan du använder datorn.
  • Stolen: Låt sitsen vara en aning framåtlutad. Sitt långt in på sitsen, men se också till att ha lite luft mellan knävecken och sitsen så att inte benen kläms åt. Då kan blodcirkulationen försämras.
  • Stående: Om du har ett höj- och sänkbart skrivbord är det bra att variera arbetsställningen mellan stående och sittande, gärna flera gånger om dagen.

Källa: Vårdguiden

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om ergonomi