Facebooks vd Mark Zuckerberg lovar förändring.
Facebooks vd Mark Zuckerberg lovar förändring.

Efter skandalen med Cambridge Analytica har Facebook presenterat en rad åtgärder som ska stärka användarnas personliga integritet. Genom tydligare inställningar och striktare regler för appar är tanken att företaget ska kunna återuppta det raserade förtroendet.

Facebook har tappat förtroende efter skandalen med Cambridge Analytica. En ny undersökning från Novus visar att var tredje svensk funderat på att helt lämna plattformen, rapporterar Sveriges Radio.

Nu hoppas företaget på en återhämtning och i förra veckan gick vd:n Mark Zuckerberg ut med en offentlig ursäkt. Genom helsidesannonser i brittiska och amerikanska tidningar meddelades att bolaget kommer vidta en rad åtgärder för att säkra användarnas integritet. Lovorden har fortsatt att pytsas ut i omgångar de senaste dagarna:

Striktare regler för appar

Det var genom en app som Cambridge Analytica kom över personlig information om mer än 50 miljoner amerikanska användare, information som sedan ska ha använts för att skicka riktat pro-Trump material under presidentvalet 2016. Mycket av de aviserade förändringarna rör därför villkoren i användningen av dessa typer av appar.

Till att börja med har Mark Zuckerberg lovat att de som har tillgång till stora mängder information ska hårdgranskas och att de som inte följer reglerna ska förbjudas. Men han har också meddelat att de appar som inte använts på tre månader ska förlora sin tillgång till information, och att mängden uppgifter ska reduceras till enbart namn, profil, foton och mejladress. I går aviserade Facebook dessutom att man stänger ner funktionen ”Partner Categories” som gör det möjligt för företag att hjälpa varandra i utvecklingen av riktad annonsering.

LÄS MER: Cambridge Analytica och Facebook – detta har hänt

Enklare och tydligare inställningar

Den andra delen i raden av åtgärder rör upplysning och tydlighet gentemot användarna, i går förklarade man även att alla inställningar som rör integritet och säkerhet ska bli mer lättillgängligt. Att allt nu ska samlas under en och samma flik där användaren enkelt kan se vilken data som delas med vem och varför det visas en viss typ av annonser.

Och mer förändringar väntas därtill – inom den närmsta månaden lovas att det verktyg som visar vilka appar som finns installerade ska placeras synligt högst upp i varje användares nyhetsflöde och att användarvillkoren ska göras om och förenklas.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset