Den före detta rånaren Magnus Andersson har kallats in som expert i Arbetsmiljöverkets nya kampanj.
Den före detta rånaren Magnus Andersson har kallats in som expert i Arbetsmiljöverkets nya kampanj.

Arbetsmiljöverket vill minska rån mot butiker. I ny kampanj tar de hjälp av före detta butiksrånare.

I dagarna drar Arbetsmiljö­verket igång informationskampanjen ”Trygga butiken” för att minska antalet rån mot jour- och videobutiker. Tipsen i kampanjen kommer från den före detta butiksrånaren Magnus ­Andersson, idag engagerad i föreningen Kris, Kriminellas revansch i samhället.
– Vi låter den före detta rånaren beskriva för butiksägarna hur en rånare tänker och vad som försvårar en rånares jobb, säger Boel Callermo, avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

Informationsmaterial skickas ut till 2 000 butiks­ägare i Stockholm, Göteborg och Malmö. På och Youtube finns fem korta filmklipp med information om hur man gör butikslokalen tryggare. I ett av klippen ser man hur belysningen i en butik släcks när
– Många tänker inte på att det är som att ropa ”fritt fram” till en rånare. När du släcker ljuset vet han att du är på väg ut och kan göra sig beredd, säger Magnus Andersson i klippet och ­föreslår att man istället ställer en timer på lamporna.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset