Karolina Störling, 26 år, musiklärare, Kortedala: – I Dalarna där jag kommer ifrån brukar kollektivtrafiken fungera. Jag vet inte om det beror på att spårvagnarna här är sämre rustade inför vintern. De måste lära sig att det blir vinter här. Smultron Rydstedt, 35 år, studerande, Masthugget:  – De hade kunnat göra det lättare att cykla på vintern. Till exempel genom att sanda gatorna bättre.
Karolina Störling, 26 år, musiklärare, Kortedala: – I Dalarna där jag kommer ifrån brukar kollektivtrafiken fungera. Jag vet inte om det beror på att spårvagnarna här är sämre rustade inför vintern. De måste lära sig att det blir vinter här. Smultron Rydstedt, 35 år, studerande, Masthugget:  – De hade kunnat göra det lättare att cykla på vintern. Till exempel genom att sanda gatorna bättre.

Fler cykelbanor ska snöröjas i Göteborg, ett garage till för tågupptining. Men blir det en tuff vinter spelar det ingen roll. – Vi har inte oändliga resurser, säger Erika Åkerblom på Trafikkontoret.

De senaste två vintrarna har varit snälla, och de rejäla snöfallen har varit få. Och Erika Åkerblom, planeringsledare för vinterväghållning, medger att en tuff vinter blir just tuff.

– Allt går ju. Men vi har inte oändligt antal snöröjare, de behöver också vila. Det kanske är någon annan som kan köra traktorn och lastbilar har ofta två förare, men efter två–tre dygn tar det slut. Då får man börja banta ner stan, säger hon, när hon tillsammans med Trafikkontoret och Trafikverket i går presenterade vinterplanen.

Den prioritering som gäller vid en normal vinter faller då bort, i stället är det de stora gatorna och kollektivtrafiken som prioriteras, allt annat snöröjs om det hinns med.

– Det ska till väldigt mycket snö för att det ska bli så, men det är den prioriteringen man får göra. Rädda liv först, så att räddningstjänsten kommer fram, sedan kollektivtrafik, cykelbanor kanske och bostadsgator sist, säger Erika Åkerblom.

Thomas Pettersson, chef trafikledning väst på Trafikverket, menar att man har lärt sig av de tuffa vintrar som var för några år sedan. De tre parterna, Trafikverket, Trafikkontoret och Västtrafik, går nu in i sin tredje vinter med ett utökat samarbete för att klara vintern så bra som möjligt. Bland annat handlar det om att få ut information så snabbt som möjligt.

– Vi har byggt upp en störningsinformationsavdelning på vår kundinformationscenter. Vi har väldigt nära samarbete med Trafikverket, så att vi ger samma information. Och vi jobbar mycket med att få ut informatörer till viktiga platser, säger Jarl Samuelsson, vinteransvarig på Västtrafik. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset