På Idrottsgalan förra måndagen delade GEN-PEP för första gången ut priset Årets Peppare. Priset gick till organisationen Futebol dá força med motiveringen; ”Med engagemang, kunskap och stort hjärta peppar och inspirerar de över tusen unga tjejer runt om i Sverige. De skapar utrymme och möjligheter för tjejer att hitta sin rörelseglädje och därigenom stärka sin fysiska och psykiska hälsa”.
På Idrottsgalan förra måndagen delade GEN-PEP för första gången ut priset Årets Peppare. Priset gick till organisationen Futebol dá força med motiveringen; ”Med engagemang, kunskap och stort hjärta peppar och inspirerar de över tusen unga tjejer runt om i Sverige. De skapar utrymme och möjligheter för tjejer att hitta sin rörelseglädje och därigenom stärka sin fysiska och psykiska hälsa”.

Till dagens övningar har Carolina hjälp av Cecilia Andrén Nyström, grundare av Futebol dá força. Här tipsar hon om fyra bra övningar som man kan göra både som nybörjare eller proffs. Övningarna stärker bollkontroll, kondition, styrka och självförtroende.

Övningar:

 

Sula bollen

Dra bollen framåt eller bakåt med ena fotsulan, och sedan med andra, som om du kliver över bollen (framåt) eller drar bollen till dig (bakåt). Upprepa en längre sträcka, eller vid brist på plats på ett ställe, och öka farten för att öka svårighetsgrad. Detta stärker din bollkontroll, koordination och kondition.

Cecilia visar dribblingsövningar, sula-dragningar. (Årets Peppare) Foto: Henry Lundholm
Cecilia visar dribblingsövningar, sula-dragningar. (Årets Peppare)
Foto: Henry Lundholm

Knä-stopp

Dra bollen åt sidan med din ena fotsula, stoppa bollen med din andra fotsula, och sedan med motsatt bens knä. Upprepa medan du för bollen framåt, och öka farten för att öka svårighetsgrad. Detta stärker din bollkontroll och koordinationsförmåga.

Cecilia visar dribblingsövningar, sula/knä-dragningar. (Årets Peppare) Foto: Henry Lundholm
Cecilia visar dribblingsövningar, sula/knä-dragningar. (Årets Peppare)
Foto: Henry Lundholm

Passning

Passa bredsida mot en vägg (träffa bollen hårt mitt på fotens insida, med helt rak fot) eller med en kompis. Försök få bollen att gå så rakt som möjligt, och använd bägge fötter. Du tar emot bollen med en fot och passar med den andra. Öka hastighet för att öka svårighetsgrad. Om du spelar med en kompis och har plats kan ni också testa att springa runt medan ni passar. Passningar är grundläggande för all fotboll, och ju rakare och hårdare du kan slå en bredsida, desto snabbare och säkrare kommer ditt spel bli sen – så värt och roligt att träna på!

Carolina Klüft tränar passningar med Cecilia. (Årets Peppare) Foto: Henry Lundholm
Carolina Klüft tränar passningar med Cecilia. (Årets Peppare)
Foto: Henry Lundholm

1 vs 1

En person har bollen och ska försöka behålla bollen medan en annan person ska försöka ta bollen, när bollen vinns byts rollerna. Du som har bollen, ska använda hela kroppen för att skydda bollen och försöka hålla bollen så nära kroppen som möjligt medan du rör dig runt. Den som ska försöka ta bollen ska också använda hela kroppen för att försöka ta bollen. Tänk bara på att ha armarna in till kroppen och spela schysst. Den här övningen övar allt du behöver på fotbollsplanen: bollkontroll, kondition, styrka och självförtroende!

LÄS MER: Så tränar du i klassrummet

GEN-PEP

GEN-PEP är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engage­mang kring barn och ungdomars hälsa. Initiativtagare är Kronprinsessparet, bakom initiativet står ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer.

 

Rekommenderad fysisk aktivitet för barn och unga är minst 60 min om dagen, medel- till högintensivt. Väldigt få känner till denna rekommendation och få barn kommer upp i så många minuter varje dag.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset