Newsners ansvarige utgivare tror att deras läsare uppskattar de fiktiva historierna.
Newsners ansvarige utgivare tror att deras läsare uppskattar de fiktiva historierna.

Genom att framställa fiktiva berättelser som verkliga nyheter skapar sajten Newsner engagemang på sociala medier. Men hur påverkar det trovärdigheten för medier?

”Det är en fiktivt berättelse – men budskapet är ändå viktigt”. Med den typen av formuleringar sprider den stora mediekanalen Newsner påhittade historier sida vid sida med vanliga nyheter. Men i sociala medier gör de ingen skillnad på materialet.

Ett exempel är en berättelse med ett budskap om att man inte ska dricka och köra bil. Till den artikeln skriver Newsner så här på Facebook: ”16-åring kör ihjäl ung flicka, då hittar polisen en lapp i hennes hand som krossar mitt hjärta”.

LÄS MER: Sex kedjebrev på Facebook som du inte ska dela vidare

I det här fallet handlar texten om en flicka som varit med om en bilolycka efter att ha varit på en fest. Flickan skriver en lapp till sina föräldrar om att hon inte druckit någon alkohol men hon hör hur polisen beskriver mannen i den andra bilen som alkoholpåverkad. Berättelsen har cirkulerat sedan åtminstone år 2000 och den amerikanska faktagranskaren Snopes har tidigare skrivit om texten.

Artikeln är nästan ett år gammal men delades senast den 13 oktober på Newsners Facebooksida.

I Newsners text står det att ”just den här historien är fiktiv – men budskapet och allvarsamheten i ämnet kan vi aldrig vifta bort”. Men det är ingenting som framgår när artikeln har delats på Facebook.

Artikeln illustreras dessutom med en bild från en verklig dödsolycka som ägde rum i Italien 2012.

Minst ett tjugotal exempel senaste två åren

En annan artikel sprids med rubriken: ”Otrogen make sparkar ut frun för att leva med sin älskarinna – hustruns reaktion är helt genial”. Även här framgår först senare i texten att: ”den fiktiva historien har snurrat på nätet ett bra tag, men poängen är lika relevant för det”.

LÄS MER: Sanningen bakom våldtäktsstatistiken där Sverige hamnar i toppskiktet

Ytterligare ett exempel är artikeln med rubriken: ”Pappan ser frun drunkna men gör ingenting, år senare hittar dottern en lapp som förändrar allt”. Även här friskriver sig sajten en bit ned i artikeln med en formulering om att ”just den här historien är fiktiv, men budskapet är minst lika viktigt ändå”.

Två exempel på fiktiva historier som framställs som verkliga händelser i sociala medier.

På sin sajt kategoriserar Newsner de fiktiva berättelserna under en kategori som de kallar för berättelser. Men där blandas de påhittade historierna med riktiga nyheter. En snabb sökning visar att Newsner de senaste två åren publicerat minst ett tjugotal artiklar där de en bit ned i texten skriver att det rör sig om påhittade berättelser.

Det är såklart inte fel att sprida berättelser som är till för att underhålla eller för att uppmärksamma en viktig fråga. Men sättet som sajten framställer artiklarna på i sociala medier kan göra att det blir svårt att avgöra vad som är sant och vad som är påhittat.

LÄS MER: Ny våg av blufftävlingar på Facebook – så avslöjar du bedragarna

Det syns även i kommentarsfälten till de påhittade historierna där det är flera som reagerar på berättelserna som om händelserna faktiskt ägt rum.

På Facebook beskriver sig Newsner som en ”ny typ av nyhetssajt för en ny tid” och skriver att de ”publicerar innehåll som du vill läsa om, titta på och dela genom sociala medier”. Deras modersida har nästan en halv miljon följare på Facebook vilket gör dem till en maktfaktor i sociala medier.

Newsner svarar – och uppdaterar Facebookinlägg

Viralgranskaren ringde upp Christian Ström, ansvarig utgivare på Newsner, för att höra hur han ser på deras agerande.

– Mig veterligen har vi inte märkt några reaktioner från läsare som har känt sig lurade. Men om det är något som vi märker är det självklart något vi måste se över, säger han.

Vad har ni för ansvar mot läsarna?

– Naturligtvis har vi ett ansvar. Vi har resonerat att vi har varit tydliga i artikeln, det har inte framställts som något det inte är. Samtidigt måste vi, precis som alla andra, omvärdera det vi gör och titta på om vi kan bli tydligare.

Kan det urholka trovärdigheten för medier att inte vara tydliga om innehållet?

– Det tror jag absolut. Det är ett ansvar som egentligen alla medier har när det gäller puffar och löpsedlar, man kan diskutera hur mycket som kommer fram. Det här kanske blir extra tydligt eftersom det är en fiktiv berättelse.

Kommer ni fortsätta att publicera fiktiva historier?

– Ja, jag tror att det är många av våra läsare som uppskattar det. Att du ringer nu och gör oss extra uppmärksamma på det här ser jag inte som något negativt. Snarare som en anledning för oss att fundera hur vi ska märka upp materialet framöver. Det finns inget värde för oss att försöka vilseleda på något sätt.

LÄS MER: Det omtalade ”Barcelonaavtalet” – ministern bakom underskriften talar ut

Newsner har efter intervjun uppdaterat sitt inlägg på Facebook om den unga flickan som dog i en trafikolycka.

”Som det framgår i artikeln är detta en fiktiv berättelse, vi ber om ursäkt om detta inte framgått tillräckligt tydligt. Bilden har ingenting med berättelsen att göra och är tagen vid annat tillfälle”, skriver de.

Uppdatering efter Viralgranskarens intervju med Newsners utgivare.

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Facebook Newsner