Så skriver du bättre rubriker på din blogg

Martin Eriksson, nyhetschef metro.se framför två favoritlöpsedlar. Båda är naturligtvis helt sanna. 
Martin Eriksson, nyhetschef metro.se framför två favoritlöpsedlar. Båda är naturligtvis helt sanna. 

Ett bra sätt att få fler läsare är att skriva bättre rubriker som lockar till läsning.

Martin Eriksson är nyhetschef på Metro. I fyra år har han jobbat med att göra rubriker i tidningen och sedan februari även på metro.se. Här är hans bästa rubriktips.

Håll dig kort. Det ska snabbt locka till läsning. Dessutom är det viktigt att rubriken blir begriplig när den hamnar på topplistor på olika bloggportaler. På metrobloggens listor klipps rubrikerna av om de är för långa. Försök använda som mest 40 tecken eller 5 ord, gärna ännu kortare.

Använd signalord. Det finns vissa saker som alltid väcker intresse. Sprit, väder och djur är populärt bland tidningsläsare – på nätet är bloggar, sex och mode en enkel väg till många klick.

Locka in läsaren:  ”Kolla in Britneys nya scenkläder” är bättre än ”Britney är så bra”. Det vill säga: Har du bilder på kläderna, berätta det för läsaren redan i rubriken. Andra sätt är att skriva ”Bilder: (och sedan rubriken)” eller ”Video: (rubrik)”.

Var kryptisk ibland. Som omväxling kan det vara bra att vara kryptisk: ”Han ligger bakom skandalen” är bättre än ”Skandalen nystas upp”.

Citat. Att någon säger något i rubriken är alltid bra.

Sist men absolut viktigast: LJUG ALDRIG! Du kan få många klick eller läsning med en spektakulär rubrik – men folk kommer inte att klicka mer på bloggen eller ta tidningen igen.

Rubrikexempel

Dålig: Sveriges damer utslagna i VM
Bra: Spelarna i tårar efter VM-fiaskot

Dålig: I dag var jag på stan och handlade
Bra: Shoppingrundans resultat (bilder)

Dålig: Så har ännu en dag passerat i mitt liv
Bra: Därför var den här dagen inget speciell

Dålig: Melodifestival i kväll
Bra: Så Melodifestivalladdar jag

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset