Felix "Pewdiepie" Kjellberg har flest följare på Youtube.
Felix "Pewdiepie" Kjellberg har flest följare på Youtube.

Youtubes nya annonspolicy verkar inte falla alla i smaken. För svenske Felix "Pewdiepie" Kjellberg verkar det i stället medför en del problem.

Tidigare i år valde flera stora företag att dra tillbaka sin annonsering från Youtube efter att annonser synts i samband med olämpligt innehåll, skriver Breakit.

Videotjänsten presenterade nyligen en ny annonspolicy där några av förändringarna innebär hårda regler mot tveksamt innehåll och att annonsörer ska kunna scanna av vilka videor som deras annonser ska synas vid.

Men någon som inte verkar gilla de nya reglerna är svenske Felix ”Pewdiepie” Kjellberg, den med flest följare på hela Youtube.

LÄS MER: ”Youtube ställer in Pewdiepie-serie”

I en ny video säger han att policyn påverkar honom på så sätt att en tredjedel av hans uppladdade videor inte kommer att gå att tjäna pengar på.

I videon säger han, med en ironisk ton, bland annat att: ”Det blir inga fler svordomar, inga mer sexskämt och definitivt inga fler Hitlers-skämt” och ”Jag önskar att jag skämtade, men det gör jag inte. Det verkar som att Youtube har gjort vissa ändringar och ungefär en tredjedel av mina videor har blivit obrukbara. Jag kommer att bli tvungen att bli familjevänlig från och med nu så jag inte blir hemlös. Jag älskar pengar för mycket.”

Pewdiepie har startat en talkshow på Youtube-konkurrenten Twitch, något som han dock menar stod klart redan innan Youtubes nya policy.

LÄS MER: ”Pewdiepie: Jag skojade bara”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset