Anna Fagerström lämnade förra året sitt jobb som redaktör på TV4:s Nyhetsmorgon för att grunda PR-kiosken, ett företag som genom webbvideokurser hjälper dig som egenföretagare att få publicitet i media. Här är hennes bästa PR-tips till dig som ska kontakta journalister för att få med din idé i tidningar, på radio och tv eller online.

VEM ÄR MÅLGRUPPEN? Tänk inte på vad du själv skulle vilja ha med, utan på vad läsarna, lyssnarna och tittarna kan vara intresserade av.

PRESENTERA EN KONKRET IDÉ. När du ringer till media ska du ha en tydlig och specifik idé istället för en luddig och allmän.

TÄNK BILDMÄSSIGT. Hur får du din idé att se spännande ut?

STÅ PÅ DIG. Våga stå för att du är bra på det du gör. Du kanske rentav är ”expert”?

VÄLJ MEDIER MED OMSORG. Förklara varför du ringer eller mejlar till just detta media vid just detta tillfälle. ”Jag har sett att ni brukar skriva om... och nu är det ju snart säsong för... och jag har en bra idé om det.”

FATTA DIG KORT. Journalister är ofta stressade så se till att ha en lockande rubrik och sammanfatta din idé med några korta meningar.

Lyssna på Anna Fagerströms föredrag om hur du får gratis publicitet kl. 12.45 i Café Starta Eget.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset