Ägnar du mer tid år Facebook och Twitter än åt att klä granen och umgås med familjen? Då kan du skapa ett autosvar för dina sociala medier.

Pontus Lundahl/TT

Sen sitt inträde har mobilen varit ett problem på jul. Nu för tiden är det svårt för folk, tillvänjda sociala medier och ständig uppkoppling, att hålla tassarna borta.

Svenskarna lägger i genomsnitt tre timmar i veckan på sociala medier. Nu har ett nytt verktyg lanserats – för att hjälpa oss att koppla av från Facebook och Twitter under julledigheten.

Förra veckan lanserades den nya tjänsten Relaxed, ett samarbete mellan reklambyrån Rodolfo och Viaplay som redan hunnit sprida sig internationellt.

Tjänsten är en mobilanpassad sajt där användare kan skapa ett autosvar till Facebook och Twitter. Användaren kopplar sina konton till sajten – som fungerar precis som ett autosvar många svenskar redan använder till jobbmejlen i semestertider. 

– Vi tänkte att vi gör exakt samma sak för sociala medier. När någon sedan kontaktar dig så får de autosvaret som en kommentar och direktmeddelande, säger Niklas Laninge, organisationspsykolog på Rodolfo.

Användaren kan senare gå in och titta på alla autosvar som har skickats och vad man har missat.

De flesta användarna av tjänsten finns i dagsläget i USA, men enligt Niklas verkar intresset öka även i Sverige.

– Det verkar finnas ett behov. Man vill inte ha det gränslösa med att ständigt vara kontaktbar. Vi vet hur viktigt det är med återhämtningstid och att inte vara kontaktbar.

Undersökningar har visat att var femte svensk i dag använder sig av Twitter.

– Man får in en vana och det blir svårt att vänja sig av från den. Det är någonting man gör automatiskt och i ärlighetens namn kan vara svårt att träna bort. Så vi hoppas att det här är ett steg på vägen, säger Niklas Laninge.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset