Armhävning med klapp är en av övningarna som stärker din explosivitet.
Armhävning med klapp är en av övningarna som stärker din explosivitet.

För att träna upp musklernas explosivitet så tränar man korta intervaller och vila där i mellan. Här är fyra övningar som hjälper dig stärka din explosivitet och som alla går att göra enkelt hemma.

Explosivitet är en av grundstenarna för att klara Tough Viking. Många hinder kräver att du har bra explosivitet och att dina muskler klarar av att ”explodera”. Detta är något som enkelt går att träna hemma eller ute på löppasset.

Övning 1: Armhävning med klapp.

I denna övning gör du först en armhävning och på vägen upp trycker du upp din överkropp så pass högt att du klarar av att klappa händerna. Försök att trycka upp din kropp så högt du bara kan, och utmana dig själv genom att se hur många klappar du hinner med! Är det svårt att göra detta när du står på tå så gör du armhävningen på knäna istället.

Övning 2: Spänsthopp framåt

Här ska du hoppa jämfotahopp så långt fram som du kan. Det är viktigt att använda hela kroppen i hoppet, så glöm inte att pendla med armarna och spänna bålen. Här är det längden på hoppet man ska tänka på, försök att hoppa så långt du kan. Tränar du med en kompis? Utmana varandra om vem som hoppar längst!

Övning 3: Utfall till spänsthopp

Gör ett utfall och hoppa sedan rakt upp, i ett så kallat ”indianhopp”. Försök att komma så högt upp som möjligt i ditt spänsthopp och hoppa med vartannat ben. Spänn bålen i ditt utfall och se till att inte vinkla inåt med knät.

Övning 4: Sprint med hängande/släpande partner

Sprint är alltid en bra övning för att öka din explosivitet men för att göra det roligare kan man göra denna variant med en kompis. En håller tag runt midjan på den andra och släpar bakom medan den andre springer allt den har framåt. Efter ett tag så byter ni med varandra och den andre får vara släpande.

No More Bad Days kör nästa pass den 10 april i Göteborg på SATS Masthugget och den 13 april i Stockholm på SATS Regeringsgatan. Passet i Stockholm är flyttat till klockan 16.00 i och med skärtorsdagen. Nu börjar Tough Viking närma sig så följ med på våra träningar för att förbereda dig för Skandinaviens största hinderbanelopp!

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset