Det här är en bra träning för ben hos båda parter.
Det här är en bra träning för ben hos båda parter.

Denna vecka kommer torsdagens No More Bad Days handla om löpning. Tough Viking är 8-15 kilometer långt och då behöver du orka springa en hel del!

Det är oftast i löpningen som man kan tjäna in de där extra sekunderna för tyvärr glömmer många bort löpträningen inför hinderbanelopp.

LÄS MER: Träna gratis med Metro varje torsdag

Löpning är en allsidig träning, även fast många inte tror det. Det går att springa långa sträckor, korta intervallpass, terränglöpning och med en kompis på ryggen. Att springa tränar hela kroppen samtidigt som det bidrar till en långsiktig bra hälsa!

  1. Löpning

Att träna intervaller är den perfekta löpträningen inför Tough Viking då det oftast inte är så långa sträckor mellan alla hinder, men om man inte är löptränad så är dessa löpsträckor det som kommer göra dig trött. Intervaller kan man köra vart som helst, i löpspåret kan du välja att springa allt du har mellan två elljusstolpar. Efter en tids träning kan du utmana dig själv och välja att köra längre sträckor och lite snabbare.

  1. Putta en kompis

En rolig utmaning som utmanar båda personerna i övningen. En ska putta fram den andra kompisen och den som blir puttat ska försöka stå emot. En bra träning för ben hos båda parter.

  1. Skridskohopp

Den klassiska övningen som stärker upp benen och fotlederna. Stå aningen framlutat, med händer på ryggen eller längst sidan.  Hoppa sedan snett framåt med höger ben och ha vänster ben i luften. När du hittat stabiliteten på höger ben så hoppar du snett framåt med vänster ben och har då istället höger ben i luften. Det är viktigt att du hittar balansen och att knäna inte ”sticker iväg” när du landar.

  1. Bära en kompis

Ett roligt alternativ på en klassisk intervallträning. Kör intervaller, men med en kompis på ryggen. Den extra tyngden gör att du måste använda hela kroppen för att hålla balansen och hitta stabiliteten i varje steg. När ni sprungit en bit så byter ni position så att den som just sprungit får sitta på ryggen istället. Har man ingen att träna detta med så kan man använda en viktväst att springa med.

LÄS MER: Använd din egen kroppsvikt för att bli starkare

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset