När du deltar i bluffarna skickas dina personuppgifter till svenska företag.
När du deltar i bluffarna skickas dina personuppgifter till svenska företag.

Under helgen har en blufftävling som påstår att du får ett gratis presentkort på H&M om du deltar spridits på sociala medier. Men det enda du gör är att ge bort dina personuppgifter till en stor samling svenska företag som ges rätt att kontakta dig.

Den här artikeln har uppdaterats med en kommentar från företaget de svenska företagen samarbetar med. Artikeln publicerades ursprungligen i maj men har uppdaterats med ny information.

De senaste dagarna har en blufflänk spridits på Facebook där det påstås att du, om du medverkar i en opinionsundersökning om H&M, får ett presentkort värt 1 500 kronor. Samma typ av ”opinionsundersökning” kom senare, i december att spridas på sociala medier då med påståenden om att ”Norwegian Airlines belönar alla lyckliga vinnare med 2 gratis biljetter” .

Klickar du på länken kommer du till en webbsida där du får svara på tre enkla frågor. Sajten är registrerad av en man i Pakistan som driver ett stort antal webbsidor med liknande ”undersökningar”. Mannen är med största sannolikhet en självständig aktör som tjänar pengar på att ge trafik till stora internetmarknadsföringsbolag.

Efter att du svarat på frågorna uppmanas du att dela en länk till den så kallade undersökningen på din privata Facebooksida och sedan ”klicka på Gilla-knappen”.

 

Såhär såg det ut för de som försökte fullfölja instruktionerna.

Klickar du där omdirigeras du tre gånger och hamnar på en sajt som tillhör företaget Aldaniti men är registrerad av det spanska företaget Adsalsa. Båda företagen sysslar med internetmarknadsföring.

LÄS MER: Dela inte Facebooktävlingarna – de kan vara olagliga

Tävlingarna har som syfte att tillhandahålla så kallade ”leads” till företag som vill annonsera, det vill säga kontaktuppgifter som företag kan använda sig av för att ge dig direktreklam.

På den sajt där användaren hamnar framgår dock tydligt att du inte kommer att få något gratis presentkort på H&M, däremot påstås det att du, om du skriver in din e-postadress, kan ha chansen att vinna ett presentkort på Ica.

”Denna tävling har som mål att inkorporera dina uppgifter till ett reklamregister tillhörande Aldaniti. Genom att delta i tävlingen ger du ditt samtycke till att bli kontaktad av Aldaniti och dennes samarbetspartners för kommersiella syften”, står intill fältet där du skriver in din e-postadress.

 

Bluffannonsen som den såg ut innan den plockades ned.

Företagen som Aldaniti samarbetar med är i flera fall svenska, och i andra fall danska – som företaget Smartresponse som tidigare har genomfört liknande ”tävlingar”.

– Det är ju hela vår affärsidé, att sälja leads till företag. Alla som är med i våra tävlingar har möjlighet att tacka nej, och du kan avanmäla dig till nyhetsbreven i efterhand, sa Niklas Tjeder, kontaktperson i Sverige för Smartresponse, då till Metro.

LÄS MER: Han sätter stopp för falska tävlingar och bluffare på Facebook

Bland de företag som ges rätt till att kontakta dig om du väljer att skriva in din e-postadress återfinns bland annat Viasat, Fyrklövern, Vinhyllan.se och Postkodlotteriet. Dessa presenteras som Aldanitis samarbetspartners.

”När användaren registrerar sig och accepterar villkoren till ‘Apple Gava’-kampanjen, accepteras att dennes uppgifter utgör del av registret hos Aldaniti International Network Ltd., adSalsa Publicidad s.l., Hotelbono, Postkodlotteriet, Formansbrev.se, Vinhyllan.se, CashbackDeals SE, SmartResponse & Partners, Rimliga.se, scandicdeals.net, Hopetowin.com, Starburst Media Aps (Power Media Group), Mikkelsen Invest ApS, SverigesEnergi Elförsäljning AB, Liidimedia och samtliga sponsorer av denna kampanj. Användaren accepterar därför, vid registrering hos denna kampanj, Sekretesspolicyn hos var och en utav dessa, som beskrivs här nedan”, står det i sekretesspolicyn för tävlingen.

Under måndagen togs Postkodslotteriet bort från listan på samarbetspartners.

– Det här är ingenting vi arbetar med. Jag har försökt kolla med alla här i företaget huruvida vi jobbar med detta företag. Det ska vara en flera år gammal uppgift som bygger på att en underleverantör från oss ska ha fått in material från en annan underleverantör som haft kontakt med det där företaget, säger Roger Magnergård, presschef  vid Postkodslotteriet till Viralgranskaren.

Men Viasat och Vinhyllan.se står båda kvar på listan över samarbetspartners.

”Det är oacceptabelt att Viasat används under dessa falska premisser. Vi kommer omedelbart agera för att se vad som gått fel här och göra vad vi kan för att se till att vårt varumärke inte används i sammanhanget”, skriver MTG:s Susanne Nylén, i en kommentar till Viralgranskaren.

►LÄS MER: Nej, du kan inte få en bil genom att gilla sidan

”Vi vill INTE ha något med vilseledande marknadsföring att göra. Vi har nyligen, sedan 2-3 veckor tillbaka, anlitat Aldaniti (AdSalsa) för att låta dem generera leads åt oss. Deras koncept som många av deras konkurrenter är att driva trafik till landningssidor med tävlingar, presentkort och så vidare. Mycket av trafiken kommer från ”affiliates” som får betalt för att just driva trafik som fyller i formulären. Jag kommer ta kontakt med vår account manager för att se om de uppmärksammat detta och att det förhoppningsvis bara var en engångsföreteelse. Om inte detta kan kontrolleras bättre, får vi överväga att avbryta samarbetet med Adsalsa”, skriver Anders Jussila som driver vinhyllan.se till Viralgranskaren.

Viralgranskaren har sökt Fyrklövern som också finns med på listan.

Efter att artikeln först publicerats har Viralgranskaren kommit i kontakt med Adsalsa som menar att det inte är de som ligger bakom de falska tävlingarna, utan självständiga ”affiliates” som genererar trafik åt Adsalsa. Enligt Adsalsa själva kan man inte hålla full koll på hur dessa affiliates genererar trafik, men att man tar starkt avstånd från falska undersökningar och andra bedrägliga metoder. Detta framgår i deras användarvillkor, men falska tävlingar och undersökningar kopplade till företaget är ändå någonting som förekommit i Sverige sedan åtminstone 2011.

– Vi köper trafik för att få leads, men vi säger åt dem att inte använda sig av bluffar för det. Det är information som finns i våra användarvillkor, säger en person som presenterar sig som Andrea på företaget.

Sedan måndagmorgonen går webbsidan där bluffundersökningen fanns inte längre att nå.

Hela listan: Här är företagen dina uppgifter kan säljas till när du deltar i bluffundersökningarna (December 2017)

Adsalsa Pulibicidad s.l
Hotelbono
Formansbrev.se
Webbdone
Smartresponse & Partners
Rimliga.se
Scandicdeals.net
Hopetowin.com
Hedmania AB
Starburst Media APs (Power Media Group)
Sverigesenergi Elförsäljning AB
Tryggsam i Sverige AB
Refunder AB
Burda Nordic A/S
Myloan
Bilendi A/S

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om reklam bluff h&m