Alamy

Hemförsäkring är bra att ha om olyckan skulle vara framme.

Att välja hemförsäkring kan vara svårt eftersom att försäkringsbolagens olika lösningar kan inte jämföras ordentligt. Metro reder ut vad som gäller.

– Det är viktigt att omfattas av en hemförsäkring, samtidigt som alla hemförsäkringar inte är lika, säger försäkringsexperten Peter Stark.

Hela försäkringsbranschen har ett stort problem enligt experter i branschen. Problemet är att det idag inte enhetligt går att jämföra olika försäkringsbolag med både pris och alla dess försäkringar. I dag finns inte ett ”Hemnet” för försäkringar. Det vill säga en plattform för konsumenter att kunna jämföra och få en översikt av alla försäkringsbolag samt deras utbud och priser. Varför det inte finns kan branschorganisationen Svensk försäkring inte svara på. Och försäkringsbolagen har hittills inte velat samarbeta i frågan.

– Varje försäkringsbolag bedömer och bestämmer vilka produkter de ska ha. Ibland är de rätt så lika och ibland är de rätt så olika, säger Johan Lundström chefsjurist på Svensk Försäkring.

På Trygg Hansa är man självkritiska och anser att bolaget kan göra mera för att kommunicera bättre med konsumenterna.

– Tittar man på hemförsäkring så innehåller en hemförsäkring det mesta vi kan råka ut för. Jag tror är att man måste få en mera positiv diskussion om försäkringarnas innehåll, och vad man som kund kan förvänta sig vid en skada. Diskussionen handlar om att det är kunden mot bolaget. Man bör läsa sitt försäkringsvillkor. Det är kommunikationsfrågor det handlar om, säger Håkan Franzen kommunaktionschef på Trygg Hansa.

Men något konkret för att förbättra för konsumenterna ges inga löften på.

– Kanske vi som försäkringsbolag kan rannsaka oss själva, säger Håkan Franzen.

Organisationen Konsumenternas försäkringsbyrå har funnits sedan 1979 och ger gratis vägledning och råd till privatpersoner om försäkringar.

Metro tog kontakt med Peter Stark som är deras försäkringsexpert och jurist för att få hans bästa tips inför tecknandet avhemförsäkring.

De olika försäkringsbolagens priser och tjänster skiljer sig mycket mot varandra anser försäkringsexperten.

– Alla hemförsäkringar ger ett skydd för inbrott och brand på ditt lösöre. Alla har även ett rese-, ansvars-, rätts- och överfallsskydd. De skiljer sig dock om olika mervärden som till exempel allrisk eller nyvärde på hemelektronik ingår. Likaså skiljer sig olika maxbelopp på olika moment, liksom självrisker, säger Peter Stark. 

– Jag försöker hitta en rimlig omfattning till rätt premie. Jag gör alltså en avvägning mellan innehåll och pris. Priset måste man dock, än så länge, ta reda på själv.

När ska man skaffa hemförsäkring? 

– Alla behöver en hemförsäkring, oavsett hur man bor. En hemförsäkring gäller i princip för alla som delar samma hushåll. I något bolag måste dock varje person namnges på försäkringsbrevet. Du behöver även en hemförsäkring om du bor i andra hand, bor inneboende, eller är student som flyttat hemifrån, säger Peter Stark.      

När kan man använda sig av en hemförsäkring? 

– Vid till exempel inbrott, till viss del även vid stöld utanför bostaden. Ett allrisktillägg utökar användningen för skador eller stöld. Vidare använder man sig av en hemförsäkring vid olycksfall på resa, om du råkar i tvist med någon, om du blir krävd på skadestånd och så vidare.     

Täcker hemförsäkringens grundskydd mer än bara hemmet? 

– Ja, täcker i viss utsträckning även stöld av medförd egendom. Vidare ingår som sagt rese- rätts-, ansvars- och överfallsskydd, säger Peter Stark.

Konsumenternas försäkringsbyrå uppmanar alla att ha hemförsäkring om något skulle hända i lägenheten. 

– Om det till exempel blir inbrott eller brand blir man utan ersättning för sitt lösöre, liksom för skador på bostadsrätten. Bor man i hyresrätt ansvarar alltid hyresvärden för väggar, golv, fast köksinredning med mera. Bor man i bostadsrätt måste man ha ett bostadsrättstillägg som täcker motsvarande, säger Peter Stark.  

Dags för bolagen att samarbeta

ANALYS: Det som behövs i försäkringsbranschen är en större plattform där konsumenterna kan jämföra försäkringar mot varandra.

Ett Hemnet inom försäkring för konsumenter är mitt tips till alla försäkringsbolag.

Gå nu ihop och bilda det för konsumenternas skull. Det är dags att försäkringsbolagen skärper sin information mot konsumenterna.

Vi konsumenter måste få en ärlig chans att jämföra de olika hemförsäkringarna mot varandra och på ett enkelt sätt kunna få reda på vad de innehåller. Något som i dag är väldigt snårigt.

Hade försäkringsbolagen informerat bättre från början och haft ett bättre kundbemötande hade klagomålen mot försäkringsbolagen minskat.

Konsumenter i dag är medvetna och jagar information på nätet om vilka försäkringar som är bäst.

Men så länge det inte finns någon tydlig plattform att jämföra hemförsäkringar på så kommer osäkerheten kvarstå.

Något som också behöver skärpas till är att rättsskyddens maxbelopp är extremt låga, någonstans mellan 133 000 och 240 000 kronor enligt Konsumenternas försäkringsbyrå. Det behöver också bli bättre!

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset