Röhsska museets chef Nina Due. Pressbild.
Röhsska museets chef Nina Due. Pressbild.
Museer TT

Fler barn och ungdomar, fler besökare med annan bakgrund än vit medelklass, samt en välkomnande entré. Så vill Röhsska museets nya chef Nina Due förändra Göteborgs anrika museum för design och konsthantverk, skriver Göteborgs-Posten.

Jag vill framförallt nå en ung publik. Det är ett vanligt misstag att underskatta barn och ungas sätt att relatera till teman och utställningar, säger hon till tidningen.

Due utsågs till chef i våras och tillträdde i augusti. Museet, som håller stängt fram till i sommar, har i flera år kämpat med dålig ekonomi. Den nya chefen, med många års erfarenhet av museiarbete i London, har aviserat att höjda biljettpriser kan komma på tal och hon utesluter inte sponsring från företag.

Jag har länge arbetat i en miljö där sponsring inte anses vara fult eller automatiskt innebär att man säljer sig. Många företag arbetar aktivt med design och hållbarhet, säger hon till GP.
Röhsska museets chef Nina Due. Pressbild.
Röhsska museets chef Nina Due. Pressbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset