Spotifys grundare och vd Daniel Ek mötte svensk media på det nya huvudkontoret i Stockholm.
Spotifys grundare och vd Daniel Ek mötte svensk media på det nya huvudkontoret i Stockholm.

Daniel Ek vill ta krafttag mot oetiskt innehåll på nätet i spåren av Mr Cool-debatten. Nu önskar sig Spotifychefen en egen ombudsman i frågor som rör etiken på strömningstjänster. ”Hellre än att jag ska sitta där och bedöma vad som är stötande”, sa Ek på en sällsynt träff med svensk media.

Det är valsäsong i Sverige och Daniel Ek har ingen tanke på att håll tyst när det kommer till hans hjärtefrågor:

– Jag engagerar mig i sakfrågor som jag tycker påverkar företagsklimat och entreprenörsskap i Sverige, säger Spotifygrundaren till Metro.

LÄS MER: Spotify slog förväntningarna på börsen

Det var två och ett halvt år sedan Daniel Ek och medgrundaren Martin Lorentzon skrev sitt öppna brev till svenska politiker där de beskrev hur politiken drev småföretag utomlands.

Mycket på grund av den tunga beskattningen på optioner.

Inte som i Finland

– Vi är fortfarande engagerade i det, hur enkelt det är att bilda nya bolag och optioner tycker vi fortfarande är väldigt viktigt och något vi lobbar för.

Han bekräftar att det hänt en del – men inte tillräckligt.

Enligt Daniel Ek hade Spotify kunnat vara lönsamt redan i dag, men han har själv valt att satsa mer pengar på utveckling för att växa längre fram.

– Det är roligt att de tagit steg i rätt riktning, men vår respons är att de hade kunnat göras ännu mer. Finland har till exempel kommit mycket längre än vi, samma i Storbritannien, och det är sådant som vi pratar med den svenska regeringen om.

Under pressträffen med svenska medier passade Ek också på att understryka hur viktigt Sverige som land kan vara för en startup.

– Jag tror inte att Spotify hade funnits här i dag om vi inte hade startat i Sverige utan i USA. Vi bevisade vår modell och sen startade vi i fler länder och det var det som fick musikindustrin att förstå att det här var modellen för framtiden, konstaterade han.

I spåren av skandallåten

En annan fråga som debatterats i sommar är stötande innehåll på Spotify. Ett problem som eskalerade när artisten Mr Cools låt ”Knulla barn” fick stor social spridning.

Att Spotify nu också producerar podcasts är en annan anledning för företaget att se över sina innehållspolicys.

LÄS MER: Experten: Spotify måste bli mer transparenta

– Jag tror att det är här ett brett problem inom branschen, andra plattformar kämpar också med det här, sa Ek och utvecklade:

– Jag skulle inte säga att vi har löst det här eller har ett enkelt svar. Vi vill jobba så mycket som möjligt med andra intressegrupper i det här frågorna som möjligt. Hellre än jag ska sitta själv och bedöma vad som är stötande för svarta eller judar eller vad det nu är.

Ombudsman

– Det jag ser som den perfekta lösningen vore en form av ombudsman, ett etikråd, så att vi kan sprida ut ansvaret. Vi håller på med det, vi pratar med andra plattformar om det, och det är högt upp på min agenda.

LÄS MER: Metros stora intervju med Tim Cook

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset