Dessa personer, cykelbud och chaufförer med mera, bör betraktas som arbetstagare. Därmed ska de alltså ha exakt samma rättigheter som arbetstagare i traditionella sektorer, skriver Anna Hedh (S), europaparlamentariker.
Dessa personer, cykelbud och chaufförer med mera, bör betraktas som arbetstagare. Därmed ska de alltså ha exakt samma rättigheter som arbetstagare i traditionella sektorer, skriver Anna Hedh (S), europaparlamentariker.

Delningsekonomin har fört med sig mycket gott men också väckt en hel del frågor och orosmoln. Viljan att förenkla vardagen, som att beställa transporter och boende på smidigt sätt får inte gå ut över människorna som utför dessa tjänster, skriver Anna Hedh (S), europaparlamentariker.

Detta är en debattartikel. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Juli innebär semestertider och högsäsong för servicebranschen. Kanske kommer du att hyra en lägenhet av en privatperson via Airbnb? Ta en hemmakväll och få maten hemlevererad från restaurangen? Väljer du att ta en Uber till sevärdheterna på semesterorten? I sådana fall är du en del av det som kallas för delningsekonomi.
Många är väldigt positiva till delningsekonomin. Den både konkurrerar och kompletterar de mer traditionella sektorerna som exempelvis hotell och taxinäringen. Men företeelsen är inte helt utan problem . Fler och fler fall har uppmärksammats där cykelbudet, uthyraren eller chauffören som utför tjänsterna inte omfattas av de existerande regler och lagar som reglerar de mer traditionella sektorerna.

LÄS MER: Muf: Högre utbildning har blivit en klassfråga
Delningsekonomins tjänster är koncentrerad främst till storstäder och tätbefolkade regioner. Det är också på den nivån som flest beslut om delningsekonomin hittills har fattats. Vissa städer och regioner har exempelvis valt att begränsa Airbnb eftersom det slår mot den lokala bostadsmarknaden. Men inom EU är det få medlemsländer som stiftat nationella lagar. Och EU har ännu inte tagit några större beslut om delningsekonomin som aktör på den inre marknaden.
Här i Sverige har det, till stor utsträckning, handlat om villkoren för cykelbuden som levererar mat och företag som konkurrerar med taxibranschen. I Europaparlamentet lyfts ofta plattformar som tillhandahåller tjänster som flygresor och hotell upp som orosmoln. Många konsumenter har fått sina resor eller hotell avbokade eller fått se recensioner som olovligen skrivits i sina egna namn, utan någon möjlighet att radera dem.
Delningsekonomin har alltså fört med sig mycket gott men också väckt en hel del frågor och orosmoln. Viljan att förenkla vardagen, som att beställa transporter och boende på smidigt sätt får inte gå ut över människorna som utför dessa tjänster. Vi måste hitta ett sätt att kombinera välbehövlig innovation med schyssta villkor för arbetstagarna.
När Europaparlamentet yttrade sig om delningsekonomi i juni så fick vi socialdemokrater med flera av våra krav. De aktörer inom delningsekonomin som förmedlar sina tjänster med hjälp av personer som uppenbart befinner sig i en arbetstagarrelation måste ta hänsyn till rådande arbetsrätt. Dessa personer, cykelbud och chaufförer med mera, bör alltså betraktas som arbetstagare. Därmed ska de alltså ha exakt samma rättigheter som arbetstagare i traditionella sektorer, samtidigt som samma krav ska ställas på arbetsgivare inom delningsekonomin.

LÄS MER: DEBATT: Polischef: Jag känner skam över utvisningarna
Därför ser vi med oro på de krafter som vill släppa marknaden helt fri och låta innovation överskugga alla andra aspekter av EU:s inre marknad. EU är mycket mer än en inre marknad med fri rörlighet av varor och tjänster, det är också en union med ett stort behov av stärkta sociala- och arbetsrelaterade rättigheter.
Vi, de svenska Socialdemokraterna i Europaparlamentet kommer även i fortsättningen att förespråka innovation och utveckling på EU:s inre marknad, men inte på bekostnad av arbetstagares rättigheter. Översatt innebär det att en persons förenkling av livspusslet, som att beställa mat via ett cykelbud, inte får begränsa cykelbudets arbetsmässiga fri- och rättigheter. Vi behöver en inre marknad som, förutom företagens och konsumenternas villkor, också tar hänsyn till arbetstagarna.

Anna Hedh (S), europaparlamentariker

LÄS MER: Vill du också nå ut till en miljonpublik? Läs här om hur du debatterar i Metro.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset