Olly och Bengt Asplund från Trollhättan tycker inte att det är dags för Saab att ge upp. – Nej, absolut inte. Det är för många som blir drabbade av att Saab skulle läggas ner, säger de.
Olly och Bengt Asplund från Trollhättan tycker inte att det är dags för Saab att ge upp. – Nej, absolut inte. Det är för många som blir drabbade av att Saab skulle läggas ner, säger de.

Den räddande miljarden försvann. Stor oro bland anställda och underleverantörer. "Vad ska man säga, det tar ju aldrig slut".

Den dryga kinesiska miljard som plötsligt dök upp och skulle rädda Saab försvann lika snabbt. I går meddelade Spyker att avtalet med Hawtai Motor Group har rivits.

Därmed spricker ännu en gång planerna på att återuppta Saabs produktion i Trollhättanfabriken, och oron bland Saabanställda och underleverantörer bara fortsätter.
– Vad ska man säga, det tar ju aldrig slut, säger Svenåke Berglie, vd i FKG, underleverantörernas branschorgan, till TT.

Enligt Spyker föll avtalet med Hawtai på att man inte kunde få med sig alla ägare bakom det kinesiska bolaget. Diskussionerna uppges dock fortsätta med såväl Hawtai som med minst två andra kinesiska bolag.

Dessutom finns fortfarande den ryske finansmannen Vladimir Antonov med i bilden. Han vill köpa in sig i Saab, men saknar ännu klartecken från bland annat Europeiska investeringsbanken, EIB.

Näringsminister Maud Olofsson (C) beklagade i går att avtalet mellan Spyker och Hawtai rivs upp.
– Nu hoppas jag att Victor Muller i sina ambitioner att hitta en ny partner lyckas. Men det är klart att det är ett tufft läge, säger hon till TT.

Experterna om Saabs framtid

1. Hur länge kan turbulensen kring Saab fortsätta innan varumärket raseras? 2. Tror du att Saab har någon framtid?

Daniel Frodin, chefredaktör, Teknikens värld

1. Tyvärr kan den inte fortsätta alls. Saab är inte så välkänt i världen. Det sista man behöver är negativ publicitet.

2. Saabkatten har haft nio liv och nu är det sista förbrukat.

Ulrika Burling, vd och varumärkesexpert på differ

1. Det har redan pågått för länge. Det spelar ingen roll om man lanserar nya bilmärken när grundförtroendet saknas.

2. Det finns för många bilmärken redan. Någon måste stryka med och det kan bli Saab.

Martin Sköldfordonsforskare på Handelshögskolan

1. I och med den senaste tidens händelser har man med största sannolikhet redan passerat den gränsen.

2. Egentligen inte. Men Saab har rest sig på nio många gånger tidigare.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset