När solen försvinner är det extra viktigt att tillföra D-vitamin för att undvika brist – både med hjälp av kosttillskott och bra mat. Så gör du för att undvika symptomen för D-vitaminbrist.
När solen försvinner är det extra viktigt att tillföra D-vitamin för att undvika brist – både med hjälp av kosttillskott och bra mat. Så gör du för att undvika symptomen för D-vitaminbrist.

Nu väntar vintern – och mörkret. Då pratar många d-vitaminbrist. Men vad är symptom på d-vitaminbrist? Kan vi fylla på genom att äta vanlig mat? Och kan det bli för mycket? Metro reder ut begreppen.

D-vitamin stärker vårt skelett och hjälper kroppen att ta upp kalcium. Barn som har brist på D-vitamin kan få allvarliga deformationer i skelettet. Helt nya forskningsrön visar att det är viktigt framförallt för gravida att hålla en god d-vitaminnivå: om mamman har brist på d-vitamin så ökar risken för att barnet ska utveckla MS. Dessutom spelar D-vitamin stor roll i vårt psykiska mående:

– Det finns starkt stöd för sambandet mellan depressioner och brist på D-vitamin. Även att bristen ökar risken för infektioner, säger Örebro universitets universitetslektor Mats Humble till TT. 

D-vitaminbrist yttrar sig främst genom muskelsvaghet och värk i kroppen, enligt webbsidan Bristguiden.se. De i Sverige som är i riskzonen är framförallt invandrare och äldre som inte spenderar så mycket tid utomhus, enligt Livsmedelsverket. Vitaminen bildas i huden när vi exponeras för sol, men för oss i Sverige är det precis lika viktigt att äta rätt.

LÄS MER: Så mycket solljus behöver du dagligen för att få tillräckligt med D-vitamin

– Just nu ger vanligt fikabröd som innehåller margarin mer D-vitamin än solen, säger Amra Osmancevic, överläkare på hudkliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

För dig som fortfarande har en bördig svampskog nära så är vild svamp bland det mest D-vitaminrika man kan äta. Därefter kommer flera fisksorter, berikat margarin och så ägg. Men det är fortfarande viktigt att äta kosttillskott och vitaminkapslar.

– Ja, definitivt annars måste man äta fet fisk varje dag. Det är svårt att genom kosten komma upp i de nivåerna under vinterhalvåret, säger Amra Osmancevic.

Men det kan bli för mycket av det goda. Alltför stora mängder D-vitamin är giftigt och kan i värsta fall leda till njursvikt. Men det händer bara om du överdoserar kosttillskott – du får inte njursvikt av att äta för mycket fisk och svamp.

LÄS MER: Så får du i dig vitaminerna som du behöver

 

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset