När solen försvinner är det extra viktigt att tillföra D-vitamin för att undvika brist – både med hjälp av kosttillskott och bra mat. Så gör du för att undvika symptomen för D-vitaminbrist.
När solen försvinner är det extra viktigt att tillföra D-vitamin för att undvika brist – både med hjälp av kosttillskott och bra mat. Så gör du för att undvika symptomen för D-vitaminbrist.

Nu väntar vintern – och mörkret. Då pratar många d-vitaminbrist. Men vad är symptom på d-vitaminbrist? Kan vi fylla på genom att äta vanlig mat? Och kan det bli för mycket? Metro reder ut begreppen.

D-vitamin stärker vårt skelett och hjälper kroppen att ta upp kalcium. Barn som har brist på D-vitamin kan få allvarliga deformationer i skelettet. Helt nya forskningsrön visar att det är viktigt framförallt för gravida att hålla en god d-vitaminnivå: om mamman har brist på d-vitamin så ökar risken för att barnet ska utveckla MS. Dessutom spelar D-vitamin stor roll i vårt psykiska mående:

– Det finns starkt stöd för sambandet mellan depressioner och brist på D-vitamin. Även att bristen ökar risken för infektioner, säger Örebro universitets universitetslektor Mats Humble till TT. 

D-vitaminbrist yttrar sig främst genom muskelsvaghet och värk i kroppen, enligt webbsidan Bristguiden.se. De i Sverige som är i riskzonen är framförallt invandrare och äldre som inte spenderar så mycket tid utomhus, enligt Livsmedelsverket. Vitaminen bildas i huden när vi exponeras för sol, men för oss i Sverige är det precis lika viktigt att äta rätt.

LÄS MER: Så mycket solljus behöver du dagligen för att få tillräckligt med D-vitamin

– Just nu ger vanligt fikabröd som innehåller margarin mer D-vitamin än solen, säger Amra Osmancevic, överläkare på hudkliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

För dig som fortfarande har en bördig svampskog nära så är vild svamp bland det mest D-vitaminrika man kan äta. Därefter kommer flera fisksorter, berikat margarin och så ägg. Men det är fortfarande viktigt att äta kosttillskott och vitaminkapslar.

– Ja, definitivt annars måste man äta fet fisk varje dag. Det är svårt att genom kosten komma upp i de nivåerna under vinterhalvåret, säger Amra Osmancevic.

Men det kan bli för mycket av det goda. Alltför stora mängder D-vitamin är giftigt och kan i värsta fall leda till njursvikt. Men det händer bara om du överdoserar kosttillskott – du får inte njursvikt av att äta för mycket fisk och svamp.

LÄS MER: Så får du i dig vitaminerna som du behöver

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset