Sara Johansson fick sämre självkänsla och mådde dåligt varje höst. 
Sara Johansson fick sämre självkänsla och mådde dåligt varje höst. 

När hösten och vintern närmar sig blir många av oss tröttare och suktar efter solljus. Men för en del kan hösten upplevas extra jobbig. Sara Johansson, 40, hade höstdepression i flera år under tidiga vuxenår.

– Det tog lite tid innan jag förstod att depressionen var årstidsbunden. Jag fick sämre självkänsla och kände oro i kroppen utan att veta varför, säger Sara Johansson.

Årstidsbunden depression, som även kallas Seasonal Affective Disorder (SAD), drabbar mellan fem till sex procent av Sveriges befolkning, enligt Torbjörn Åkerstedt, professor i psykologi vid Karolinska Institutet.

– Människan är skapad för att leva i ljus och inte i mörker, vilket kan ge problem för oss här i norden. Ju mörkare det är desto större risk är det att man blir deprimerad, förklarar Torbjörn Åkerstedt.

► LÄS MER: Kinsey berättar om depressionen

Han menar även att det inte bara är höstmörkret i sig som gör en deprimerad, utan det är när dagarnas längd hastigt förändras och den biologiska klockan får svårt att hänga med.

– Efter midsommar, när dagarna blir kortare, sker den förändringen nästan omärkligt. Men i oktober blir dagarna snabbt korta vilket gör att man kan uppleva trötthet och depression, säger han.

I Saras fall blev hon starkt påverkad av depressionen som återkom varje höst. Hon var sjukskriven under långa perioder och hade svårt att hantera vardagen.

– Fastän det var flera år sedan jag hade det så kommer det fortfarande vissa dagar under hösten där jag har ångest och känner mig som en förkrympt människa. Jag försöker tanka så mycket ljus jag kan, berättar hon. 

För att undvika trötthet och depression ska man exponera sig för ljus så mycket som möjligt, tipsar psykologen.

► LÄS MER: Så reser du billigt i höst – här är fem heta tips

– Ljus under morgonen är viktigt. Kan man så är det aldrig fel att åka någon vecka under hösten till varmare breddgrader där det är ljusare, säger han.

Saras tips för att hålla höstdepressionen borta är att ta regelbundna promenader när det är ljust ute.

– Det finns forskning som visar att motion och promenader hjälper mot depression. Påminn också dig själv om att du duger precis som du är, säger hon. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om depression höst