Några budskap om till exempel stramare asylpolitik och hårdare tag mot brott finns inte på SD-affischerna i denna valrörelse. Sverigedemokraterna satsar på valaffischer utan skrivna politiska budskap.

I stället får väljarna se leende och avslappnade SD-politiker klädda i ljusa färger och den kortfattade texten ”SD2018”.

– Väljarkåren är ganska trött på politiska slogans och utspel. Vi ska inte jobba med slogans, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein,

Han uppger att väljarna redan vet vad SD tycker i olika frågor och att man därför inte behöver lyfta fram dem.

LÄS MER: Här hittar du alla Metros partiledarintervjuer 

Problem med ”nidbild”

Vi vill i stället prata om den nidbild som finns av oss, säger Wallerstein.

Den ”nidbilden” är, enligt honom, att SD bara består av unga, arga män. Wallerstein tycker att det är en felaktig bild och hävdar att man får ett helt annat intryck om man till exempel går på möten hos lokala SD-föreningar.

Enligt partiets presschef Henrik Vinge så är SD:s problembeskrivningar och lösningar mer populära än SD:arna själva.

Fler män

Andelen kvinnor i SD har visserligen ökat, men 75 procent av de 30 000 medlemmarna är män. Enligt Wallerstein är dock fördelningen 50-50 bland nytillkomna medlemmar.

Den bild partiet vill förmedla är att man är en folkrörelse med stor bredd, bestående av vanliga personer med blandade bakgrunder, som är engagerade i samhället.

SD har sedan länge jobbat med att förändra bilden av partiet. Redan 2012 antogs en kommunikationsplan som skulle tvätta bort stämpeln ”unga arga män”.

LÄS MER: Vilket parti tycker som du? Gör Metros valkompass

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om val 2018 politik