I en reklamfilm för klädföretagets Calvin Kleins höstkollektion av underkläder berättar skådespelaren Kirsten Dunst om sin första kyss. Filmen får nu stark kritik för att normalisera övergrepp och sexuella ofredanden.

Det är i reklamfilmen ”First kiss”, en kampanj för Calvin Kleins höstkollektion, som Kirsten Dunst medverkar. I filmen berättar hon med ett leende om sin första kyss.

Dunst berättar om hur en man, som hennes bästa kompis var kär i, plötsligt kysste skådespelaren och att hon blev upprörd efteråt.

Calvin Klein får nu stark kritik för filmen, framför allt i kommentarsfältet på Facebook där klädföretaget lade upp den.

”Normaliserande av övergrepp är själva definitionen av våldtäktskultur. Gräsligt!”, skriver en användare.

”En man kysser henne fast hon inte vill. Hon blir upprörd. Det framställs som romantiskt o fnissigt. Detta är fel. Det e inte okej.” och ”Väljer hädanefter nothing at all framför Calvin Klein. Fy för normalisering av övergrepp!” skriver två andra.

LÄS MER: Dove anklagas för rasism – se den kritiserade reklamfilmen

Annonsrådet reagerar också starkt på filmen. På sitt Instagram-konto skriver de bland annat att det är det ”bästa exemplet hittills på hur sexuellt ofredande normaliseras och romantiseras, paketeras i fnittring och snygg filmning”.

SÄTT PÅ LJUDET OCH KOLLA PÅ DEN HÄR VIDRIGA REKLAMEN! Vanligtvis brukar vi inte dela saker vi anmäler utanför @annonsrådets låsta Facebook-grupp, för att det inte ska få mer spridning. Men det här är det bästa exemplet hittills på hur sexuellt ofredande normaliseras och och romantiseras, paketeras i fnitter och snygg filmning. Och till och med används som reklam. Sådan här reklam lär både killar och tjejer att det är okej att kyssa en tjej trots att tjejen inte vill. Och vad blir i förlängningen okej då? 👎👎👎👎👎👎👎👎👎 Skicka PM till oss om ni vill hjälpa till att anmäla originalet av denna sunkiga annons från @calvinklein så skickar vi originalannonsen till er 🤢🤢🤢

Ett inlägg delat av Annonsrådet (@annonsradet)

Reklamfilmen publicerades för första gången redan i april tidigare i år. Då som en kampanj för vårkollektionen av Calvin Kleins underkläder.

Nu har den alltså använts igen, för höstkollektionen.

Calvin Klein har inte svarat på kritiken offentligt, och har ännu inte återkommit när Metro sökt företaget.

LÄS MER: Massiv kritik mot Audis sexistiska reklam: Liknade kvinna med begagnad bil

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset