Det bästa tipset för att inte lockas av alla röda prislappar är att ha is i magen, menar Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.
Det bästa tipset för att inte lockas av alla röda prislappar är att ha is i magen, menar Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.

Black friday är här. Fenomenet har vuxit sig större för varje år och många svenskar planerar att köpa sina julklappar i god tid och spara några slantar extra – men gör de verkligen det?

I Sverige fick black friday fart för ett antal år sedan och har förknippats med att fynda julklappar och på så vis slippa hetsen och priserna i december.

Största kampanjperioden

Det är lätt att låta sig luras av alla röda prislappar, men det är inte säkert att produkterna är billigare under just black friday, jämfört med någon annan reakampanj.

– Generellt sätt är black friday den absolut största kampanjperioden på hela året. Nästan 50 procent av varorna har ett lägre pris, men snittrabatten var inte superfantastisk. Som konsument kanske du förväntar dig en rea på 50 till 70 procent, medan snittet ligger på 11 procent jämfört med en vanlig dag i november, säger Carl Vult von Steyern på Prisjakt.

LÄS MER: Black friday: Så undviker du de lömska reabluffarna

Rean är inte längre kopplad till säsonger som innan, vilket kan vara en del till förklaringen varför priserna kanske inte alltid är så låga.

Enligt Prisjakts undersökning hade till och med en femtedel av produkterna gått upp i pris under black friday 2017, snarare än ner.

– Att priserna går upp under rean kan bero på olika saker. Dels så har vi ju en handel som är mer kampanjstyrd. Det är ju kampanjer löpande under året hela tiden. Då är black friday den största, men det är långt ifrån den enda, säger Carl Vult von Steyern.

Måste följa konsumentlagen

När det gäller rea så finns det ett antal lagar och regler företagen måste följa. Bland annat är det inte tillåtet att höja en varas pris innan rean för att sedan locka med ett reapris.

LÄS MER: Debatt: Black friday kan hota handlarnas lönsamhet

Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, berättar att det är just det en del företag gör. De marknadsför på ett sätt som lurar konsumenten.

– Vi får in en del anmälningar, men inte jättemånga. Tidigare har det varit i samband med mellandagsrean, nu på senare år är det framför allt under black friday som det marknadsförs väldigt mycket och då kommer det in en del anmälningar från konsumenter som känner sig lurade, säger Niclas Ernebratt och fortsätter:

–  Vi har gjort egna granskningar för att kontrollera olika branscher. I samtliga av dem förekommer det mer eller mindre vilseledande marknadsföring.

LÄS MER: Så påverkas miljön av din shoppingrunda

Det bästa tipset för att inte bli lurad och dras med i vågen är att ha is i magen menar Niclas Ernebratt.

– Lita inte på att alla erbjudandena är så fantastiska som de framställs. Var aktiv som konsument och gör din research och använd dig av prisjämförelsesajter, säger Niclas Ernebratt. 

Prishistorik under black friday jämfört med en vanlig dag i november

Hörlurar: 21 % av produkterna gick upp i pris under Black Friday, 57 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 14 %.

Portabla högtalare: 15 % av produkterna gick upp i pris, 52 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 12 %.

TV-apparater: 14 % av produkterna gick upp i pris, 45 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 12 %.

PC-datorer: 16 % av produkterna gick upp i pris, 70 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 23 %.

Tangentbord: 20 % av produkterna gick upp i pris, 65 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 17 %.

Jackor: 11 % av produkterna gick upp i pris, 52 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 13 %.

Löparskor: 19 % av produkterna gick upp i pris, 52 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 12 %.

Mikrovågsugnar: 23 % av produkterna gick upp i pris, 40 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 9 %.

Foundation: 38 % av produkterna gick upp i pris, 47 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 8 %.

Parfym: 22 % av produkterna gick upp i pris, 50 % gick ned och genomsnittlig prisnedgång var 9 %.

Källa: Prisjakt. 

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset