"Sexistisk" reklamkampanj dras tillbaka Länsförsäkringars reklamkampanj som nu dragits tillbaka.
"Sexistisk" reklamkampanj dras tillbaka Länsförsäkringars reklamkampanj som nu dragits tillbaka.

Kampanjen från Länsförsäkringar har väckt massiv kritik på sociala medier. Nu plockas den ned. "Vi är ledsna att den uppfattats som stereotyp", säger Karin Stenbrink , kommunikationschef på Länsförsäkringar i Uppsala.

På en reklamskylt står en ung, leende kvinna står och fingrar med sitt örhänge. Texten lyder: Det hade väl ingen trott, att jag skulle äga en egen bank. Alldeles intill står en medelålders man med armarna i kors: Självklart äger jag min bank, gör inte du det?

En reklamkampanj från 50-talet? Nej, det är en av Länsförsäkringars senaste annonskampanjer – som ska lyfta fram fördelelarna med en kundägd bank.

Bilden publicerades först på bloggen Genusfotografen, där besökare uppmanas att skicka in tips på könsstereotypa bilder i reklam och media. 

– Den är chockerande. Först ser man hon som är så osäker på sig själv och sedan mannen som kommer in och säger åt henne vad hon ska göra. Hon har dessutom något slags 50-talsutstyrsel på sig, som förstärker bilden. Det finns massor av 50-talsreklam som ser ut såhär, som ger intrycket att kvinnor inte klarar något utöver sig själva, säger Tomas Gunnarsson, som driver bloggen Genusfotografen. 

Sedan den publicerades på bloggen har den delats över tusen gånger med kritiska kommentarer. 

"Verkligen onödigt stereotypt. Ser man det inte så kan man prova övningen att bara byta på bildtexter och kroppshållning" och "Fyfan den var helt sjuk, så jävla äckligt så det är skrattretande. Goddamn!", lyder två av kommentarerna. 

Enligt den lokala kommunikationschefen i Uppsala, där kampanjen körts, har den tagits ner efter kritiken. 

– Det är olyckligt att den uppfattats som sexistisk. Vår tanke var att lyfta fram fem bankkunder i olika ålder och med olika bakgrund för att spegla bredden hos våra kunder. Den unga kvinnan skulle visa att unga också kan äga en bank. 

Vad tycker du själv att bilderna och kundernas kroppshållning sänder för signaler?

– Jag förstår nu att det kan ses på två sätt. Det är klart att det kan finnas flera sätt att gestalta det här på. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset