Här är klitoris i sin fulla storlek (men det vi ser på utsidan är det lilla huvudet, som också är väldigt känsligt för beröring) – en erogen zon som vi kan lära oss mycket om genom medveten närvaro eller ”clitfulness” som sexologerna kallar det.
Här är klitoris i sin fulla storlek (men det vi ser på utsidan är det lilla huvudet, som också är väldigt känsligt för beröring) – en erogen zon som vi kan lära oss mycket om genom medveten närvaro eller ”clitfulness” som sexologerna kallar det.

Det är alla hjärtans dag i dag. Varför inte fokusera på en person du helt säkert kommer ha en livslång relation till – dig själv? Särskilt för personer med klitoris finns goda skäl att uppmärksamma sig själv med medveten närvaro. Vi kan kalla det clitfulness.

Många personer med klitoris är omedvetna om vad som händer i könet vid sexuell upphetsning. Trots att alla fysiska tecken finns där – ökad blodfyllnad i blygdläppar, erektion av klitoris och våthet – så är det enligt forskning vanligt att man inte noterar upphetsningen mentalt. Så är det inte hos personer med penis, där de fysiska reaktionerna som exempelvis stånd leder till ännu starkare sexuell upphetsning.

LÄS MER: 6 tips för att få fart på sexlivet

Samtidigt visar en studie från amerikanska Northwestern University att personer som är födda med en penis men som fått en vulva och slida genom könsbekräftande kirurgisk behandling är mer medvetna som vad som händer i könet vid upphetsning.

Det går alltså att lära sig känna igen den fysiska reaktionen på sexuell upphetsning och identifiera lustkänslor – och i förlängningen skapa en positiv spiral där upphetsningen leder till större kåthet. Frågan är bara hur?

En studie från University of British Columbia i Kanada har visat att mindfulness – en meditationsteknik som riktar uppmärksamhet mot det som händer i stunden – kan ge ökad känslighet i hela kroppen, inklusive flera erogena zoner.

I somras var vi några sexologer och sexualupplysare som lanserade ett ord för en företeelse som förenar mindfulness med träning i att upptäcka vad som sker i kroppen vid sexuell upphetsning. Vi kallar det för ”clitfulness”.

LÄS MER: Nytt år – ny relation. Så börjar ni på rätt sätt. 

 

För ökad clitfulness – gör så här:

* Skapa en stund där du får vara i fred och enbart fokusera på dig själv.

* Smörj in klitoris eller vulvan med ett stimulerande gel, exempelvis Oh Yes!, Viamax sensitive gel, ON Arousal gel eller något annat. Olika krämer kan ha lite olika effekt och vara värmande eller kylande och även ge en bultande eller pirrande känsla.

* Notera vad som sker i kroppen. Det handlar om att observera tankar och sinnesintryck med en accepterade hållning – nyfiket utforska utan att värdera eller döma det som upplevs i stunden.

* Upprepa proceduren några gånger i veckan. Så småningom kommer du att lära dig att känna igen vilka sensationer som uppstår i könet vid upphetsning, du ökar din förmåga och medvetenhet för sexuella fysiska sensationer i klitoris och vulva.

* Vill du, kan du ha nytta av din förmåga att identifiera din lust även då du har sex med någon annan.

 

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset