Emma Igelström var och såg familjefilmen ”Paddington” på en biograf i Göteborg med sin 8-åriga dotter. Inför barnen i publiken rullade då en bantningsreklam för Viktväktarna igång.

TT/Viktväktarna

Det var i fredags mitt på dagen som Emma Igelström såg ”Paddington” på bio med sin 8-åriga dotter som reklamen från Viktväktarna visades. Händelsen fick Igelström att reagera, och sedan twittra:

"När man sitter på barnbio och de gör reklam för Viktväktarna."

– Det var en helt vanlig reklam som rullar på tv, säger hon till Metro och fortsätter:

– Jag tänkte överhuvudtaget att jag sitter här med massa barn och min dotter är inne i en ganska känslig ålder nu också, där hon frågar mycket om utseende och vikt så sådär. Någonstans blir det väldigt konstigt att ens dra upp en sådan reklam för barn för de kan inte filtrera på samma sätt som vi kan göra.

Hon säger att det inte var så många i biosalongen men att de flesta verkar ha reagerat och tyckt likadant.

– Jag har inte ens tänkt på att Viktväktarna har haft reklam på bio som visas under filmer som riktar sig till vuxna, men jag brukar ändå tänka på det när jag sitter med henne och tittar på barnprogram eller liknande.

Igelström menar att man kan tycka vad man vill om reklam som riktar sig till barn eller deras föräldrar, men att det i det här fallet var ett stort övertramp:

– Det är nog att ta diskussioner om vikt och utseende med barn som det är och utan att man ska behöva bli påverkade av andra medier också, så jag tycker att det är förjävligt.

En kollega hade gått på en senare visningen av samma film men då hade den aktuella reklamen inte visats, berättar hon.

Emma Igelström är tidigare OS-simmerska. Sedan 2005, när hon lade simmarkarriären på hyllan, har hon ägnat sig åt träning och mående i olika form. I dag föreläser och coachar hon bland annat och bloggar på topphalsa.se. Tidigare har hon öppet berättat om att hon haft ätstörningar. Hon säger till Metro att utseendehetsen i samhället är något som hon brinner för.

Thomas Runfors är informationschef på SF Bio. Han menar att Viktväktarna själva valt målgruppen de vill visa sin reklamfilm för, vilket i det här fallet är kategorin ”familj”. 

– Men vi tycker inte att filmen är problematiskt i det här sammanhanget. Det finns väldigt många reklamfilmer som visar trådsmala människor. Det här är normala människor som förespråkar sunda vanor på ett trevligt sätt, säger han. 

Inte heller Viktväktarna tycker att det är problematiskt att visa sin reklamfilm för barn.

– Vi har valt att visa den både för målgruppen ”familj” och ”vuxna”. Den här reklamen går även på vanlig tv. Vi tycker att det är väldigt viktigt att signalera rätt saker, vilket vi gör här. Vi visar inte bantning för barn, utan hur man som familj kan leva sunt, säger Ulrika Ennen, presskontakt på Viktväktarna. 


Här är tweeten som Emma Igelström skrev i fredags:

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset