"För mig påminner det mer om en fabrik, mekaniskt och effektivt" säger Albin Johnsén om hitfabriken.
"För mig påminner det mer om en fabrik, mekaniskt och effektivt" säger Albin Johnsén om hitfabriken.

Metro musics krönikör Albin Johnsén om att skriva hittar på beställning.

Jag har alltid skrivit mina egna texter, det var texterna som fick mig att börja göra musik. När jag var yngre förutsatte jag att alla artister gjorde det. Jag visste inte då att det var vanligt att artister sjöng låtar som någon annan skrivit. För mig var det en självklarhet att det artisten sjöng om var något den upplevt. Dessutom är det tabu inom rap att inte skriva sina egna texter. I takt med att mina egna låtar nådde en viss framgång så uppmärksammades mina texter bland branschfolk vilket har lett till att jag blir tillfrågad om att skriva till andra artister. Nu när jag har gjort det så förvånas jag fortfarande över hur den processen ser ut.

Jag undrade själv varför det kunde vara så många låtskrivare på en låt. Nu vet jag. Det vanliga är att man blir ihopparad med andra låtskrivare i en ”session”. Där kan det ofta sitta två producenter, en topliner (skapar melodier) och en textförfattare. Jag har suttit i sessions med ännu fler! Vi har antingen fått ett uppdrag från ett förlag eller ett skivbolag att skriva till en särskild artist. Ibland är artisten med. Det är vanligt att första frågan är vilket tempo låten ska gå i, ska det vara en upptempolåt eller ballad. Vad låten ska handla om är bara en av många frågor. Sen brukar någon sätta sig vid ett piano eller en dator för att skapa en bakgrund för låten. Samtidigt testar resten melodier till hooken (refrängen). Motivet varje gång är att göra något ”hittigt”, och gärna bli klara med något att spela upp den dagen. Många är otroligt skickliga på att göra dessa beställningsjobb. De lyckas snabbt skriva låtar med starka hookar som låter bra. Men de flesta blir enligt mig själlösa låtar helt utan innehåll. Jag har märkt hur jag zoonar ut i dessa sessions. För mig påminner det mer om en fabrik, mekaniskt och effektivt.

Alldeles för många gånger har jag suttit i sessions med professionella låtskrivare som rentav tycker text är oviktigt, ofta med argumentet att ”ingen som bryr sig om text”. Det handlar bara om att få till en hook, välja rätt ljud och sen göra klart låten. Jag har har jobbat med begåvade och framgångsrika låtskrivare som har betydligt mer erfarenhet än jag och känt redan efter några minuter att jag bara vill gå. Även om jag förstått att det är standard idag och att man som låtskrivare ska bemästra den tekniken så är det för mig både ointressant och oinspirerande att jobba så. För dom flesta är det viktigare att låten är hittig än att den säger något.

När jag skriver kommer alltid min inspiration från något jag upplevt, känt eller tänkt på. Texterna är sånt som jag behöver skriva, för min egen skull. Vare sig det är en låt till mig själv eller till någon annan. När låten släpps blir jag självklart jätteglad om folk gillar den, känner igen sig i texten och får ut något positivt av den. Men det är inte anledningen till att jag skrev den. En hit är bara en bonus, en härlig överraskning. Det är hantverket som betyder något för min del.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset