Inom ett par år kan vi se fler självbärande bussar i trafiken.
Inom ett par år kan vi se fler självbärande bussar i trafiken.

Sverige ligger långt fram i utvecklingen av autonoma fordon. I förra veckan invigdes en självkörande buss i norra Stockholm – den första på allmän väg i Skandinavien.

Ingen ratt, inga backspeglar – och ingen förare. I förra veckan var det premiär för Skandinaviens första förarlösa buss i Stockholm. Under sex månader kommer bussen, som rymmer tolv passagerare, att köra en teststräcka på en och en halv kilometer mellan Kista galleria och Victoria Tower – och det är det största pilotprojektet som gjorts på området i Sverige.
– Vi undersöker hur självkörande fordon kan vara ett bra komplement till kollektivtrafiken och särskilt när det gäller kortare sträckor mellan buss- eller tågstationer och hemmet, berättar Anna Pernestål Brenden, trafikforskare på KTH.

LÄS MER: Så klarar du bilbesiktningen

Transportstyrelsen kan sedan i somras ge tillstånd för försöksverksamhet med självkörande fordon på allmän väg och Anna Pernestål Brenden tror att utvecklingen kommer att gå snabbare efter att lagstiftningen nu finns på plats.
– Som ett första steg tror jag att vi kommer att se självkörande fordon på just korta kollektivsträckor där miljön inte är särskilt komplicerad, så som på sträckan mellan ett parkeringsgarage och ett campus eller business center, säger hon.

När kommer vi se självkörande bilar på vägarna då?
– Inom ett par år, är min gissning. Nya bilar har i dag stöd för det och till en början kan det handla om att vi trycker på en knapp för autonom körning på motorvägen, för att sedan själva ta över ratten när vi kör in i staden eller på mindre vägar igen.

Vad finns det för fördelar med en övergång till självkörande fordon?
– Självkörande bilar kommer att bli säkrare än manuellt körda fordon då de är programmerade att inte bryta mot trafikregler eller ta risker. Den mänskliga faktorn är oftast orsaken till bilolyckor men en robot somnar inte och messar inte heller i trafiken. Däremot finns det förstås situationer som kan uppstå när andra gör fel. En annan fördel är exempelvis ett jämnare trafikflöde.

Vad skulle du säga är det största hotet?
– Fler kommer att åka bil när det är möjligt att göra det utan att köra själv. Och om man inte löser det genom samåkning kommer det leda till fler fordon i trafiken.

LÄS MER: Så får du bäst betalt för din begagnade bil

Anna Pernestål Brenden, trafikforskare på KTH.

Foto: Anders Forsberg

Faktaruta

I en undersökning från revisions- och redovisningsföretaget KPMG där man undersökt hur 20 länder är rustade för självkörande fordon kommer Sverige på plats fyra. Varje land har bedömts efter fyra områden – politik och lagstiftning, teknologi och innovation, infrastruktur samt konsumentacceptans. Nederländerna hamnade högst upp på listan.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset