SJ fick endast 55,9 i betyg av resenärerna.
SJ fick endast 55,9 i betyg av resenärerna.

Det kan dröja innan vi reser hållbart. Åtminstone enligt Svenskt kvalitetsindex. Miljöfrågan hamnar långt ner på listan när resenärer väljer transport.

Kort restid och bekvämlighet går före de miljövänligare alternativen, rapporterar Svenskt kvalitetsindex (SKI).

– Miljöfrågan som anledning till varför kunderna väljer ett särskilt transportsätt kommer ganska långt ner på listan. Det gäller även när vi frågar vad som skulle få en kund att byta bolag, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Lista: Så dyr är bensinen i Sverige jämfört med andra länder

SJ får låga betyg

2 222 personer intervjuades om hur de upplever sina resor. Nöjdheten bland kunderna mäts på en skala mellan 0 och 100.

De bolag som får betyg under 60 ligger illa till. De har stora svårigheter att få kunderna att stanna kvar.

SJ fick endast 55,9 i betyg av resenärerna. 75 procent uppgav att de varit med om förseningar.

De som har rest med SAS har också kritiserat bolaget när det gäller förseningar och störningar.

– Även om både SAS och SJ har en hög andel förseningar så lyckas SAS mycket bättre med informationen i samband med försening vilket inte SJ gör, säger Johan Parmler.

LÄS MER: Nu lyfter SAS-planen igen – så påverkas din bokning

Långfärdsbussar har nöjdast kunder

Långfärdsbussarna är de stora vinnarna i årets undersökning. Nettbus Bus4You är kundernas favoriter.

– Höga betyg kring punktlighet och komfort är något som särskilt sticker ut bland de bolag som har nöjda kunder. Det handlar om att man har en fungerade kärnverksamhet på plats men samtidigt lyckas hantera störningar och eventuella kundklagomål när de uppstår, säger Johan Parmler.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om SJ tåg buss miljö