Svenska kunder tror – felaktigt – att det finns genmodifierat livsmedel i butikerna. Arkivbild.
Svenska kunder tror – felaktigt – att det finns genmodifierat livsmedel i butikerna. Arkivbild.
Livsmedel TT

Sju av tio svenskar tror att det finns genmodifierade livsmedel på butikshyllorna. I själva verket går det knappt att hitta över huvud taget.

Man har en slags allmän brist på insikt i hur livsmedel produceras, säger professor Carl-Johan Lagerkvist.

De flesta intresserar sig för genmodifierade livsmedel, men desto färre anser sig ha kunskap i frågan.

Frågan delar kunderna – bara en av tre svenskar är positivt inställda, visar en undersökning som Novus utfört på uppdrag av Konsumentföreningen Stockholm.

Frågar man om bioteknik är farlig så säger folk att den är det. Frågar man om vi har nytta av den så vet de inte, säger Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid Sveriges lantbruksuniversitet, som forskar om hur konsumenter förhåller sig till bioteknik i livsmedelsproduktionen.

"Inte behövt tänka på det"

Framför allt tror många kunder att maten de köper är genmodifierad. De stora livsmedelskedjorna i Sverige säljer inte genmodifierade produkter över huvud taget – ändå tror sju av tio att de finns på hyllorna.

I och med att det inte har funnits GMO i Sverige så har konsumenter aldrig exponerats för det. De har inte behövt hålla koll på den aspekten, säger Carl-Johan Lagerkvist, som tror att okunniga kunder bildar sig förutfattade meningar.
Det är ett intressant resultat som visar på att vi måste bli mycket bättre med att informera konsumenterna. Handeln måste bli tydligare i informationen om vilken typ av mat som finns i butikerna.

Strikt reglering

Inga svenska tillverkare använder genmodifierade råvaror, fann Livsmedelsverket i en granskning 2016. Några USA-tillverkade soja- och majsprodukter visade sig dock innehålla andelar av EU-godkänt GMO.

EU har stränga regler – genmodifierade produkter måste bevisas vara lika säkra som icke-modifierade. Och om minst 0,9 procent av innehållet är genmodifierat så måste det märkas ut.

Även om det är helt säkert att äta.

Utgångspunkten som handeln har är att man inte ska prata om risker som inte finns, säger Carl-Johan Lagerkvist, och pekar på att man i Tyskland till exempel märker ut GMO-fri mjölk.

Reagerar på ord

Studier vid SLU har visat att kunder blir mer osäkra på sitt inköp om beskrivningen av en produkt innefattar ordet bioteknik, berättar han.

Andra studier visar att konsumenter påverkas av hur tidigare led i livsmedelskedjan förhåller sig till saken.

Beroende på vilken effekt man vill uppnå måste man vara transparent mot konsumenter och förklara vad det handlar om.
Svenska kunder tror – felaktigt – att det finns genmodifierat livsmedel i butikerna. Arkivbild.
Svenska kunder tror – felaktigt – att det finns genmodifierat livsmedel i butikerna. Arkivbild.
De vanligaste GMO-grödorna är majs, soja, raps och bomull. Arkivbild.
De vanligaste GMO-grödorna är majs, soja, raps och bomull. Arkivbild.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset