Många vill testa sociala medier. Både företag och privatpersoner registrerar bloggar, följer twittrar och samlar på sig nya vänner. Men det gäller att sköta det snyggt. Annars kan resultatet bli kontraproduktivt. David Griner är strateg inom sociala medier. Han har listat sju dödssynder.

1 Lust. 

Att lägga till så många vänner som möjligt kan uppfattas som desperat. Lär känna folk först. Låt de bli vänner med dig.

2 Frosseri.

Många företag skaffar för många konton på olika sociala platser. Det kan bli kontraproduktivt. Välj istället platser med omsorg där dina kunder/kontakter finns.

3 Girighet.

Om man bara försöker sälja, ser vännerna igenom det. Om du ligger lite lågt i början kommer det leda till resultat sen.

4 Lättja.

Det är lätt att komma igång med sociala medier men en långsiktig strategi kräver närvaro regelbundet.

5 Vrede.

Undvik att lägga kraft på att bemöta negativ kritik som dyker upp. Satsa på att bemöta befogade invändningar.

6 Avundsjuka.

Försök inte att härma andra famgångsrika företag/personer utan fokusera på det du har att erbjuda.

7 Högmod.

Prata inte om dig själv för mycket. Lyssna istället. Det är så du får värdefull information.

Dödssynderna aktuella för svenska surfare

Enligt Johan Hedberg, expert på sociala medier på Early October kan dödssynderna appliceras i Sverige.
– Mycket handlar om fingertoppskänsla och ödmjukhet, säger han.

Och enligt honom är det just där som många företag brister. Johan tipsar om att lyssna. Och att låta kritiska röster bli hörda. Det ökar förtroendet.

De svenska företag som har lyckats med sociala medier är de som satsar på att berätta saker från sin egen sfär.
– Ett misstag är att vara jävligt entusiastisk i början och sen inte orka hålla i, säger Johan.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset