Under vintermånaderna kommer sjukdomarna titt som tätt och det är svårt att veta när du är kry på riktigt. GIH-läkaren Eva Andersson förklarar när du är tillräckligt frisk för att börja träna igen – utan att ta onödiga risker.

div class="flowplayer-embed-container" style="position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%;">
Nästäppa, halsont och feber. Många av oss drabbas av någon form av förkylning i februari.

Det kan vara frustrerande på många sätt, där motionen och träningen är en del som blir lidande.

Men vad du än gör: Förhasta dig inte.

LÄS MER: Nej, det är inte farligt att träna när du är bakfull

Har du till exempel ont i halsen kan fysisk aktivitet försämra ditt tillstånd.

– Nej, då ska du verkligen inte träna. Du kan ha halsfluss, och om du då gör en fysisk aktivitet kan bakterierna spridas runt i blodet och sätta sig på hjärtat, säger Eva Andersson, läkare och docent på Gymnastik- och idrottshögskolan.

– Du kan få hjärtmuskelinflammation, ledbesvär och njursjukdomar, fortsätter hon.

Eva Andersson, läkare och docent på Gymnastik- och idrottshögskolan.

Utgå ifrån allmäntillståndet

Du kan få samma besvär om tränar med virusinfektioner. 

– Ska man vara noga ska du inte träna alls när du har några förkylningssymtom, lite förenklat. Och äter du antibiotika ska du inte idrotta förrän du ätit upp antibiotikakuren, säger Eva Andersson.

Inte ens om jag bara är lite slemmig i halsen men mår bra i övrigt?

– Det är också ett förkylningssymtom, så du ska helst avstå.

Så när får jag börja träna igen?

– Ett väldigt bra symtom att utgå ifrån är allmäntillståndet. När förkylningssymtomen börjar läka ut och du mår väldigt bra i kroppen är det ett gott tecken. Men är du fortfarande hängig och trött, och kroppen inte fungerar som den brukar, då ska du inte träna.

LÄS MER: Hur nyttiga är egentligen proteinbars?

Har du lite snuva utan halsont, hosta och allmänpåverkan rekommenderas försiktighet under de första tre dagarna, varefter träning kan återupptas gradvis om besvären inte förvärras.

Börja försiktigt och öka eftersom

Mår du bra och känner dig normal i kroppen kan du alltså testa att köra igång med träningen igen, även om du fortsatt är lite täppt i näsan.

– Börja försiktigt och öka eftersom. Men har du rejäl nästäppa och ont i kinden som många har nu, kan det vara bihåleinfektion och då ska du vila.

Så om förkylningssymtomen är borta och allmäntillståndet är bra, först då är det fritt fram?

– Jag ser det som ett sätt för kroppen att säga till. Man ska lyssna på kroppen och om den säger att ”du behöver vila”, då ska man inte pressa sig ytterligare.

– Om du pressar dig själv kan kroppen bli stressad, och när vi stressar länge går stresshormonen kortisol upp. Om vi inte vilar och återhämtar oss ordentligt ligger det högt hela tiden och det kan hämma de vita blodkropparnas aktivitet. När vi dagligen utsätts för olika virus och bakterier kan de vita blodkropparna inte angripa dem lika effektivt som de brukar, när vi inte är stressade.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset