Kundbemötande har blivit ett allt viktigare verktyg i konkurrensen om kunderna. I Damakers senaste mätning har butikerna generllt sett blivit bättre. "Det är avgörande", säger marknadschefen för skobutiken Rizzo, som seglat upp som nummer ett på årets lista.

– Vi har lagt jättemycket fokus på kundupplevelsen och erbjudit all butikspersonal och butikschefer säljutbildning. Kundupplevlesen är  avgörande för att kunderna ska komma just till oss, säger Christine Ungfeldt, regionchef på Rizzo.
 
Butikerna poängsätts en på en rad olika punkter, från första mötet när kunden kommer in, tills de lämnar butiken. 
– Man mäter hur man man hälsar på kunden, vilka frågor som ställs och om hur väl man presenterar produkter för kunden, säger  Peo Eriksson, vd för Daymaker Nordic.
 
Sedan mätningen infördes 2009 har butikerna generellt blivit bättre på alla punkter. 
– Det beror på en ökad medvetenhet om hur mycket det personliga mötet betyder för hur man klarar sig i konkurrensen, särskilt med handeln på webben.
 
Rizzo har en måluppfyllelse på 91 procent, enligt Daymakers mätning. Längst ned på listan finns Jula, med en måluppfyllelse på bara 28 procent. 
 
De branscher som alltid ligger bra till i undersökningen är sporthandeln och optiker. Sämst är varuhus och servicehandel.
 
BÄST
De här butikerna var fick högst betyg på sitt kundbemötande. 
Rizzo Skor 91 %
G-Star Kläder 88 %
Synsam Optik 85 %
Euronics Hemelektronik 85 %
Klarsynt Optik 85 %
 
SÄMST
De här butikerna var fick lägst betyg på sitt kundbemötande. 
Jula Varuhus 28 %
Shell Bensin 31 %
NetonNet Hemelektronik 32 % 
ÖoB Varuhus 33 %
Rusta Varuhus 35 %
 
Undersökningen
• Undersökningen genomfördes med hjälp av metoden "mystery shopping", där en observatör besöker butikskedjorna som "vanlig kund". Obeservatören har sedan rapporterat om sin upplevelse av kundbemötandet utifrån särskilda frågor. 
• Undersökningen omfattar 114 kedjor från 20 olika branscher inom den svenska detaljhandeln.
 
Källa: Market.se

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset