I veckan riktade gymnasieminister Anna Ekström (S) stark kritik mot att Thoren innovation school erbjuder en utbildning för "influencers och "youtubers". Nu svarar skolan på kritiken.

”Blotta tanken på att det skulle vara ett framtidsjobb för ett stort antal ungdomar är lika verklighetsfrämmande som löjeväckande”.

Så skrev gymnasieminister Anna Ekström (S) i ett debattinlägg som publicerades i Dagens Samhälle tidigare i veckan. Orsaken till kritiken är att kolan infört utbildningar för ”influencers” och ”youtubers”. Något Anna Ekström tycker är dumt, i en tid där kompetensbehovet är stort på annat håll.

Detta är särskilt problematiskt i ett läge där 350 000 människor saknar ett jobb att gå till varje morgon, samtidigt som det finns över 100 000 lediga jobb i ekonomin. Matchningen mellan vad människor har för utbildning och vilka kompetenser som arbetsmarknaden efterfrågar är med andra ord redan dålig”, skrev hon i debattinlägget.

LÄS MER: Gymnasieministern: Vi behöver färre influencers

Nu har Thoren innovation school, som erbjuder utbildningarna i fråga, gett sig in i debatten via en replik i Dagens Samhälle där det försvarar sina utbildningar.

”Stiftelsen för strategisk forskning menar att vartannat arbete kommer automatiseras under de kommande 20 åren. Nya typer av yrken och företag kommer att utvecklas vilket medför att synen på utbildning behöver förändras. Vi vill vara en del i den utvecklingen”, skriver Håkan Wallengren, Gymnasiechef på Thorengruppen, i inlägget.

Vidare hänvisar Wallengren till Statens Medieråds rapport ”Ungar och Medier 2017”, där det framgår att Sveriges ungdomar i allt större grad byter traditionellt tv-tittande mot exempelvis Youtube.

”Att titta på korta filmklipp är den aktivitet som ökat mest över tid. Rimligtvis borde det uppstå ett behov av arbetskraft inom dessa segment”, skriver Wallengren.

LÄS MER: Youtube-stjärnorna Jocke och Jonna väntar barn

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset