Helén Hedebark driver Skolgarderoben tillsammans med Ann Dubois. De säljer kläder till ett hundratal skolor i landet – populärast är huvtröjor och mjukisbyxor. 
Helén Hedebark driver Skolgarderoben tillsammans med Ann Dubois. De säljer kläder till ett hundratal skolor i landet – populärast är huvtröjor och mjukisbyxor. 

MODE. Skolstart betyder strålande affärer för landets klädföretag. Men i stället för dyra märkeskläder med blaffiga logotyper klär sig många elever i luvtröjor och mjukisbyxor med skolans eget emblem. Skoltröjan har blivit ett eget mode på skolgården.
– Som fenomen har skoltröjor varit stort på så kallade statusskolor i storstäderna. Men nu har det spritt sig och vi har kunder i exempelvis Huddinge och Sollentuna. Det handlar om att vara stolt över sin skola, och många är det, säger Helén Hedebark, vd för Skolgarderoben, ett av de företag som säljer skolkläder.
Hon fick idén till företaget för tre år sedan när hon själv skulle handla kläder till sin dotter inför skolstarten och slogs av den rådande märkesfixeringen. Hon ser skolkläderna – allt från pikettröjor till luvjackor – som en sund motvikt till denna.
Inför skolstarten råder nu högtryck på företaget. Kläderna är populära bland såväl rektorer som föräldrar och elever.
– Det skapar en gemenskap på skolan, säger Helén Hedebark.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset