En artikel från 2009 verkar vara ursprunget till påståendet om att ett fartyg släpper ut lika mycket svavel som 50 miljoner bilar.
En artikel från 2009 verkar vara ursprunget till påståendet om att ett fartyg släpper ut lika mycket svavel som 50 miljoner bilar.

I ett Facebookinlägg som har fått spridning står det en rad påståenden om hur mycket utsläpp fartygen står för i jämförelse med personbilar. Men inlägget innehåller flera felaktigheter.

”Ett inlägg i miljödebatten. Några stollar har tagit beslut om att förbjuda dieseldrivna bilar i storstäder”.

Så inleds Facebookinlägget som har delats tusentals gånger de senaste veckorna. Sedan följer en rad påståenden om hur mycket utsläpp världens fartyg står för i förhållande till personbilar.

I kommentarerna till inlägget har många ifrågasatt uträkningarna om utsläppen och efterfrågat källor. Viralgranskaren har gjort ett försök att reda ut några av påståendena.

LÄS MER: 3 falska påståenden om: mat

Det stämmer att regeringen har gett grönt ljus för att låta kommuner införa nya miljözoner som bland annat stoppar dieselbilar som inte uppfyller kraven. Förslaget kommunicerades av regeringen den 23 mars.

I inlägget står det att det finns 60 000 stora containerfartyg i världen. Enligt statistik från Statista fanns det totalt 52 183 registrerade handelsfartyg i världen den 1 januari 2017, av dessa definierades 5 147 som containerfartyg.

Det kanske mest uppseendeväckande påståendet i texten är att ett av dessa fartyg ”släpper ut lika mycket svavel och partiklar som 50 miljoner bilar”.

Mannen som har skrivit inlägget berättar att uppgifterna är hämtade från dokumentären ”Freightened: The real price of shipping” som släpptes 2016. Det stämmer att siffran nämns där.

Men ursprunget till beräkningen verkar vara en artikel som brittiska The Guardian publicerade 2009. Där skriver de att ”ett stort containerfartyg kan släppa ut nästan lika mycket cancer- och astmaframkallande kemikalier som 50 miljoner bilar”.

LÄS MER: Du kan ladda ner en fil med allt Facebook vet om dig – så här gör du

I en intervju med BBC från 2017 kommer det fram att professor James Corbett från University of Delaware var med och gjorde beräkningen som låg till grund för påståendet som har spridits över världen.

– Vad vi måste komma ihåg är att uträkningen från 2009 var mer av ett tankeexperiment. Om fartygen i uträkningen använde den värsta sortens fartygsbränsle som var tillåtet och om världens bilar använde den renaste bensinen som finns att hitta i världen, då var det sant att ett fartyg som använde värsta sortens bränsle producerade ungefär lika mycket svavelutsläpp som 50 miljoner bilar som använde det bästa bränslet, säger professor James Corbett till BBC.

I beräkningen från 2009 jämförde de världens största fartyg som var igång ungefär 280 dagar per år och släppte ut 5 200 ton svaveloxider årligen med personbilar som kör 15 000 kilometer per år och släppte ut ungefär 101 gram svaveloxider per år, enligt The Guardian.

BBC ifrågasatte varför uträkningen endast handlar om svavel och inte nämner koldioxid eller andra växthusgaser.

– Det var en enkel uträkning för att rikta allmänhetens intresse mot den dåvarande debatten om att göra fartygstransporterna renare. Så att fartygsindustrin skulle inse att det fanns anledningar att fundera över hur man skulle minska utsläppen från fartyg, svarar professorn i inslaget.

Metro har varit i kontakt med flera experter på området för att försöka ta reda på om det finns en relevant jämförelse vad gäller utsläppen från fartyg respektive bilar. Men det blir tydligt att det går att räkna på flera olika sätt och titta på olika sorters utsläpp.

Exempelvis tycker Johan Mellqvist, biträdande professor i optisk fjärranalys vid Chalmers i Göteborg, att man bör räkna in hur mycket gods fartygen fraktar för att få fram utsläpp per fraktat ton.

– Då blir siffrorna betydligt mer lika, med fördel för fartyg, säger han.

LÄS MER: Nej, det här är inte en bild på ”världens största orm”

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset