"Det är alltid säkerheten som måste gå först", säger Rolf Åkerstedt på trafikförvaltningen.
"Det är alltid säkerheten som måste gå först", säger Rolf Åkerstedt på trafikförvaltningen.

Snart lägger sig snön under skor, däck och tåghjul – i växlar, på perronger och i trappor. SL gör allt man kan för att kollektivtrafiken ska gå så smärtfritt som möjligt – men en helt problemfri vinter kan man aldrig lova.

Vintervädret är en utmaning för kollektivtrafiken varje år. SL vet på vilket sätt snö och kyla kan ställa till det för bussar och tåg. Planer tas fram långt i förväg på hur man ska förbereda sig. Ändå blir det problem. Varför?

Rolf Åkerstedt på trafikförvaltningen är samordnare för snöfrågor på SL:

– Vi ställer aldrig in eller försenar en avgång om det inte finns en verklig anledning till det. Det kan vara allt i från att en växel slutar fungera för att snön ligger packad i den, till att bussen av säkerhetsskäl inte kan köra på grund av snö eller halka.

Snön måste bort – och många samarbetar för att snöröjningen för tunnelbana, pendeltåg och lokalbanor ska fungera. Trafikverket ska se till att växlar inte fryser fast på den statliga järnvägen, men hinner snön bli till is, så påverkar det pendeltågen. Is och snö lägger sig också på tågen och gör dem tunga. När många tåg ska in i depåerna samtidigt för avisning, kan det göra att inte alla tåg kan komma ut i trafik i tid.

Håll koll på det aktuella trafikläget här!

För att bussar och annan trafik ska kunna köra måste vägarna plogas. Kommunerna och väghållarna jobbar så fort de kan – men ibland faller snön fortare än vad plogbilarna hinner med. I löpande dialog med SL beslutar man tillsammans vilka vägar man ska prioritera – sett till bland annat resenärsantal och viktiga knutpunkter där byte kan ske till anslutande trafik.

– Alla vi som arbetar med det här har ett gemensamt mål – det ska fungera så bra som möjligt för resenärerna, säger Rolf Åkerstedt.

Han har tillsammans med kollegorna varit ute på snöinspektion för att ta del av entreprenörernas beredskapsplaner för snöhantering.

– Trots att vi är förberedda går det inte att förutsätta att allt ska fungera normalt vid snöoväder med en klass 2- eller 3-varning. Det är alltid säkerheten som måste gå först och det är den som ibland kan göra att vi tvingas ställa in trafik.

 

Hantering av snö och is

Alla entreprenörer som kör SL-trafiken samverkar både med varandra och andra instanser, som Trafikverket och kommunernas trafik- eller gatukontor, för att ta hand om snö och is på bästa möjliga sätt under vintersäsongen. Till exempel har SL:s bussentreprenörer mycket kontakt med kommunerna, som ansvarar för att bussgatorna är framkomliga.

Kom ihåg att du alltid hittar den senaste informationen om trafiken i Trafikläget-menyn på sl.se.

Artikeln är ett resultat av ett annonssamarbete och innehållet är sponsrat av annonsören. Den här artikeln är inte framtagen av Metros redaktion utan av vår kommersiella avdelning för Native Advertising.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset