Enligt SL blir det trafikkaos när byggandet av nya Slussen sätter i gång.
Enligt SL blir det trafikkaos när byggandet av nya Slussen sätter i gång.

SL sågar planen för hur trafiken ska skötas under byggtiden. 100 000 personer påverkas dagligen. Erika Ullberg (S): "Oacceptabelt".

Erika Ullberg (S), andra vice ordförande i SL:s styrelse.

Nu varnar SL för fem år av kaos för hundratusentals stockholmare varje dag.   Konsekvenserna för kollektivtrafiken när Slussen ska byggas om är ”orealistiska ur ett resenärsperspektiv”, det visar dokument som Metro tagit del av.
– 100 000 resenärer och boende ska kunna hålla sina vardagsliv i gång, att man inte har planerat för det är orealistiskt och oacceptabelt, säger Erika Ullberg (S), oppositionslands-tingsråd och andra vice ordförande i SL:s styrelse.

I den nuvarande trafiklösningen kommer Katarinavägen att stängas av och Saltsjöbanan kommer inte att kunna köra hela vägen ner till Slussen. Värst blir situationen för bussresenärerna. Nacka-Värmdöbussarna ska få en tillfällig bussterminal på en ponton i Saltsjön under fem år. Men pontonen är alldeles för liten och rymmer inte alla bussar, menar SL.
– Det råder utrymmesbegränsningar på grund av Birkabåtarna men vi ska se om vi kan hitta en annan lösning, säger biträdande projektchef på Slussenprojektet, Andreas Burghauser.

Detaljplanen för Slussen är ännu inte antagen, först då kan exakta lösningar tas fram, menar Burghauser.
– Det kommer att bli lite stökigt  under byggtiden eftersom många trafikslag går igenom Slussen, säger han.

Metro har varit i kontakt med trafikborgarrådet Ulla Hamilton som avböjer att kommentera uppgifterna.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset