SL undersöker möjligheten att införa ett system med ”check in – check out”, precis som i London. Det kan bli billigare för den som bara åker en station – men dyrt för den som åker in från förorten.

Marie Kjellander
SL vill ta betalt per station i t-banan

Rim Ayeb, 22, från Haninge är tveksam till förslaget. – För dem som arbetar nära sitt hem och inte åker mellan många stationer är det ju ett bra förslag. För mig personligen skulle det inte vara särskilt bra  eftersom jag reser från Haninge in till stan varje dag. 

Ett så kallat check in-check out-system går ut på att man ska visa sitt kort även när man passerar spärrarna på vägen ut. Tanken är att man bara ska betala för sträckan man reser med pendeltåg eller tunnelbana. Nu vill Alliansen att man ska betala för hur många stationer man väljer att åka.

– I dag kostar det minst två kuponger även om du bara reser en station inne i stan. Vi vill undersöka möjligheten att differentiera taxan, beroende på hur lång resan är, säger finanslandstingsråd Torbjörn Rosdahl (M).

System för check in-check out finns i flera större städer, som exempelvis London. Men det är inte den enda staden SL kikat närmare på för inspiration. 

– Vi har tittat en del på Göteborg och London, säger Björn Holmberg, stabschef på SL. 

– Ett typiskt sådant system räknar ut priset och som resenär slipper du hålla reda på vad det kostar.

Just nu utreds också möjligheten att betala SL:s månadskort med en tjänst som liknar autogiro. Det skulle enligt SL ge ett smidigare sätt att fylla på kortet.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset