Vad är en sund sockerkonsumtion?
I många av dagens hälsodebatter är socker ett ämne som ofta dyker upp. Vi vet alla att en överkonsumtion inte är bra, och vi försöker därför så gott det går att undvika det. I många fall innebär detta att vi går över till att dricka lightläsk och försöker skära ned på godiset, men tyvärr är det inte så enkelt. Frågan vi först skall ställa oss är: Vad är en sund sockerkonsumtion? Och vilka är de största bovarna?
Bland dagens producenter av matvaror pågår idag en process där man kraftigt försöker reducera mängden fett, för att sedan använda detta som konkurrensmedel och säljargument. Detta i sig själv är visserligen en god tanke. Vad alla däremot inte känner till är att många producenter använder en ökad halt socker för att kompensera det smakbortfall fettreduktionen innebär.
Fällorna är många, men chansen att undvika dom ökar avsevärt med en bättre insikt. Jag tänkte därför redogöra för ett par viktiga utgångspunkter rörande just socker, samt visa dess innehåll i ett par av våra vanligaste matvaror. I denna diskussion känner jag även att det är lämpligt att lyfta fram kostfibrer, som idag är sockrets nyttiga men tyvärr underkonsumerade broder.

Vad är socker och kostfibrer?
Socker och kostfibrer står på varsin ände av kolhydratskalan. Socker består av väldigt korta bitar av kolhydrater som snabbt upptas av kroppen medan kostfiber är komplexa strukturer av långa kolhydratkedjor.
Socker är förknippat med en lång rad hälsoproblem som till en stor del beror på dess benägenhet att omvandlas till fett i kroppen. Den har dessutom egenskaper som gör den väldigt klibbig (alla har väl spillt coca-cola och fått klibbiga händer) och fastnar därför i tarmkanalen och blodbanan. Blodet klibbar sig lättare och risken för t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar ökar.

Hur se vår konsumtion ut?
Det rekommenderade intaget av renframställt socker bör ej överstiga 10% av det totala energibehovet. Detta motsvarar ungefär 20 sockerbitar dagligen. Vi svenskar äter idag nästan det dubbla (30-40kg socker per person och år).
Intag av kostfibrer är framförallt viktigt för att hålla tarmen i form och föra ut slaggprodukter. Tyvärr är vårt intag betydligt mindre än vad som rekommenderas. Vi äter i snitt endast 18 gram kostfiber dagligen men borde få i oss omkring 30 gram.
Socker och kostfibrer är således varandras motsatser, socker klibbar och kostfibrer rengör.

Ha en fortsatt solig vecka!

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset