Metros tränings- hälsoexpert Jim "Slim Jim" Roslund får kontinuerligt frågor från er läsare. Här ger han svar på tal.

•• Fråga 1:

Hej!
Jag är en tjej på 28 år som hade tänkt springa ett mil-lopp i slutet av augusti men när jag ska ut och träna så får jag ofta magmuskelkramp efter att jag sprungit någon kilometer. Det gör enormt ont längst ner i magen (som väldigt väldigt stark mensvärk), jag kan knappt gå eller andas, blir alldeles kallsvettig och självklart måste jag avbryta.

Jag är ganska tränad, men inte just i löpning, och jag har helt ok kondition och är stark. Det längsta jag har sprungit i sommar är 7 km men det är inte konditionen eller styrkan som gör att jag inte orkar mer utan det är enbart en mental blockering (1 mil LÅTER så långt, jag måste komma över den "spärren"..)

Jag har läst att magmuskelkramp kan bero på vätskebrist så jag har alltid med mig vattenflaska när jag springer och dricker med jämna mellanrum.
Dagligen dricker jag drygt 1 liter på jobbet, exkl dryck till mat. Kanske behöver jag dricka mer om dagarna? Jag är laktosintolerant och har också läst att det kan göra att man är extra känslig för magmuskelkramp. Jag måste erkänna att jag är rätt dålig på att värma upp, kan det ha med saken att göra? Jag andas oftast både in och ut genom näsan när jag springer annars blir jag så slemmig i halsen, om nu andningen skulle ha nåt med det hela att göra. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få tips för hur jag ska undvika magmuskelkramp i fortsättningen! Jag har aldrig kramper eller sendrag i andra kroppsdelar (jag har faktiskt aldrig haft sendrag i hela mitt liv) så jag tror inte att jag har nån brist på någonting. Efter en sån här händelse måste jag alltid gå på toa och då är jag rätt dålig, vad beror det på?

Svar: Jag tror en stor del av lösningen är att jobba med din mentala blockering som du berättar om. Ett litet tips är att springa 5km åt ett håll och sedan vila en stund. Spring sedan tillbaka samma väg. Om detta fungerar utan problem så börja sakta minska ner på din vilotid och vips har du sprungit 10km.

Att du är laktosintolerant är troligtvis en annan del av förklaringen. Du kanske får i dig mjölksocker via någon okänd källa?

Dessa två faktorer skulle jag lägga min energi på och tror de kommer få dina magkramper att sluta. Ta gärna även en titt på mitt kostprogram där du kan se NÄR det är bra att inta olika näringsämnen och vatten.

•• Fråga 2:

Hej!

Jag är en 45-årig kvinna som skulle vilja gå ner 3-4 kg.
Jag är med i viktklubb.se och är där rekommenderad att äta 1540 kalorier per dag.
När jag gör det så går jag inte ner ett hekto, snarare tvärt om!
För att gå ner i vikt kan jag inte äta mer än 1 200 kalorier per dag. Det känns som om det är något fel, för normalt ska väl en kvinna i min ålder kunna äta åtminstone 2000 kalorier.
Vad kan vara fel tror du?
Jag är 170 cm lång och motionerar nästan inte alls. Däremot står jag upp hela dagarna i min butik.
Hoppas på svar då jag snart ger upp!

Svar: Du har redan själv besvarat en stor del av din fråga. Du bör röra på dig lite mer. Det finns många småsaker som du t.ex. kan göra när du står i din butik. Varför inte göra 25 knäböj och upprepa 3 gånger under dagen. Ta även en extra promenad efter lunch och se till att stretcha ut dina muskler efteråt.

När du äter färre och färre kalorier så sjunker din ämnesomsättning och du tvingas äta ännu färre bara för att inte gå upp i vikt. Vrid på steken och få igång din ämnesomsättning via lite motion. Små grejer som jag beskrev ovan kan räcka. Har du tid så rekommenderar jag även ett kort på någon träningsanläggning nära dig.

•• Fråga 3:

Hej!
Jag undrar vad man ska göra om man som jag är tjej, tränar ca 4 ggr i veckan (spinning/gymping/jogging) minst 1 tim varje ggn och ändå har en "overall av mjukt fett" utanpå kroppen? Äter nyttigt (äter fisk men ej kött), är frisk och relativt vältränad och fast "under overallen". Men hur ska man få hela kroppen fast och få bort "sladdret"? Är det styrketräning som är ett måste? Finns inga dåliga matvanor att plocka bort. Möjligtvis kanske man äter för nyttigt? Eller är det träning 7 dar/v som gäller?

PS "Overallen" är ca 2 storlekar för stor DS

Svar: Att träna 4ggr per vecka räcker för de flesta men jag skulle nog vilja byta ut två av dina konditionspass mot styrkepass. Detta gör att kroppen ställs inför nya utmaningar som garanterat kommer ge dig resultat. Använd gärna mitt kostprogram för att öka din förbränning ytterligare.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset