Metros hälso- och träningsexpert "Slim-Jim" Roslund får en hel del frågor från er läsare. Här svarar han på några av dem:

•• Fråga 1:
Bästa sättet för att få fram muskulatur på magen, och hur lång tid tar det ungefär? Jag är relativt tränad, men det är just magen som inte hänger med.... Om man tränar 5 dagar i veckan samt går ca 1- 1,5 timmar varje dag, ska man vara extremt noga med vad man äter då också eller kan man "flexa" något mer? Jag menar inte att smälla i sig snabbmat osv, men typ salladsdressing till salladen osv.

Svar: Magen är för många en svår nöt att knäcka. Vad som avgör hur pass definierad mage du har är nästan alltid andelen kroppsfett, och här spelar alltid kosten en otroligt stor betydelse. Genom att du tränar på det sätt som du gör, finns dock alla förutsättningar för att du ska lyckas. Felet som väldigt många människor gör är att det skär ned på fettet i för hög utsträckning och därmed försämrar sin ämnesomsättning. När man väl blir medveten om detta börjar man trycka i sig fel sorts fett och man är plötsligt inne i en ond cirkel. Då detta är ett väldigt efterfrågat ämne skrev jag faktiskt en mer utförlig artikel rörande detta för ett par veckor sedan. Jag bifogar länken och hoppas det rättar ut ett par frågetecken för dig.

•• Fråga 2:
I dagens artikel föreslog du bla färska nötter. Var kan man köpa dem i Stockholm? Finns det några till ett kilopris som är hyfsat?

Svar: Även om jag ofta besöker vår vackra huvudstad är jag i grund och botten en Skånepåg. Detta innebär att jag inte har full koll på alla ställen i Stockholm som erbjuder detta. När jag är i Stockholm brukar jag dock handla det vid Hötorgshallen, Saluhallen och Söderhallarna samt ibland vid torg. Viktigt att nötterna inte är rostade eller behandlade på något sätt. Nötter med skal på brukar vara ok, men ibland kan även dessa vara rostade.

•• Fråga 3:
Jag gör en diet som heter Herbalife, jag har gort det i fem månader nu och har gått ner fem kilo, min rådgivare säger att jag kan äta detta diet livet ut om jag vill. Känner du till denna diet? fungerar detta tycker du som dem du nämde idag i din artikel på Metro?. Jag känner att jag kan lita på dig, och skulle vilja ha dina råd!

Svar: I detta svar vill jag börja med att poängtera att jag aldrig själv provat denna diet, däremot har jag insikt i den och har rådgjort med människor som testat den. Jag skulle inte vilja säga att detta är något jag gillar eller skulle förespråka. Mitt råd är att till en högre grad låta kosten utgöra basen i ditt näringsintag/kostprogram. Börja med att göra kloka och hälsosamma matval/upplägg som gör att du på lång sikt kan behålla den form du lyckas uppnå. Herbalife är ju väldigt produktorienterad och jag anser att det är bättre att minska ner på kosttillskotten. Sen finns det självklart positiva aspekter som att du faktiskt lyckats gå ner i vikt, men vad händer när du slutar ta dessa hjälpmedel? Jojo-effekten? Mitt tips är att du sätter dig ned och funderar på hur du vill att din vardag, fysik och näringsintag  på lång sikt skall se ut. Beroende av kosttillskott eller sunda kost- och levnadsvanor!?
Jag kommer snart på www.metro.se lägga mina förslag på kostprogram. Det hade varit väldigt roligt om du gav det en chans!

•• Fråga 4:
Är en kille som inte är särskilt förtjust i att idrotta, men promenerar och tränar styrka en hel del. Vad ska jag äta för att må bra - få i mig det jag behöver - och samtidigt inte gå upp i vikt?

Svar: Det är väldigt svårt för mig att i en sådant här frågespalt kunna redogöra för denna typ av frågor. Jag planerar dock att i slutet av sommaren att på www.metro.se kunna lägga upp kost och träningsprogram anpassade för flera olika typer av människor. Jag hoppas du har tålamod till dess. Allt beror såklart på hur pass mycket du tränar, hur hög din intensitet är, hur pass aktiv du är när du inte tränar samt vilka personliga förutsättningar du har. Rent spontant och utan att ha insikt din träning skulle jag dock vilja säga att du skall äta ganska normalt. Det är viktigt är att maten är av hög kvalitet och innehåller väldigt få eller inga kolhydrater som höjer blodsockret. Högt intag av nötter (ej rostade eller saltade) och grönsaker är viktigt.
Rent proteinpulver kan användas som mellanmål om man inte hinner inta annat av praktiska skäl.
Kolhydraterna du intar bör helst komma från råris, fullkornspasta, potatis, fullkornsbröd samt grönsaker. Om du vill vara extra försiktig kan du även se till att äta den större delen av dina kolhydrater före lunch och endast få efter.
5-6 måltider per dag bör intas och kan väljas relativt fritt. All typ av snabbmat (tex. hamburgare, pizza, kebab, kinamat) med mycket dåligt fett och socker bör undvikas. Det är viktigt att äta mycket grönsaker, nötter och frön för att hålla tarmarna i god form. OBS! Drick mycket vatten tillsammans med mat som innehåller mycket fibrer.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset