Ord som "bulka" och "deffa" har blivit vardagsuttryck, och många verkar tro att protein är viktigare än träningen i sig. I själva verket behövs inte bars, shakes eller kött för att leva ett hälsosamt liv, skriver Unni Furugård, journaliststudent och bloggare.

Att många i dag lever under en proteinhets är ingen överdrift. Ord som ”bulka” och ”deffa” hör numera till vardagsspråket när vi skyndar till gymmet, samtidigt som vi trycker i oss ytterligare ett proteinmål för att nå hela 120 gram om dagen. Dessa kostrekommendationer – som ofta kommer från företag – har gått så långt att vi numera tror att proteinet är viktigare än träningen själv.

► LÄS MER: ”Den som bara tränar tre gånger i veckan har inget att komma med”

Vi växer som mest under en speciell period i livet. Under vårt första år tredubblar vi vår vikt och ökar vår längd med 50 procent, bara genom att dricka bröstmjölk. Dessutom är muskeltillväxten stor, i och med att vi utvecklas från att bli omkringburna till att krypa och till slut gå och stå. En bäbis behöver 8-10 deciliter bröstmjölk om dagen under sitt första år, där endast 7 procent av kalorierna kommer från protein. I en normalstor banan är andelen 6 procent. Bananer och bröstmjölk innehåller därmed en likvärdig proteinmängd.

Bäbisar är förvisso mycket mindre än fullvuxna människor och därför måste vi äta en större mängd mat för att få i oss tillräckligt med protein, men det finns ingen anledning att ändra procentandelen. En fullvuxen person som behöver 2 500 kalorier per dag skulle behöva 41 gram protein per dag för att motsvara bäbisens tillväxt. Om samma person följde det vanliga rådet från proteintillverkare att äta 1,5-2,0 gram protein per kilo kroppsvikt om dagen, skulle hela 19-25 procent av dennes kaloriintag komma från protein. Detta är 3-4 gånger mer protein än det vi behövde när vi skulle tredubbla vår storlek som bäbisar. Att det rekommenderade dagsintaget är mer än vad vi behöver för att bygga muskler blir därmed väldigt tydligt. Dessutom kommer den största delen av det protein vi får i oss antingen från pulver och shakes, framtagna på konstgjorda vägar eller från kött och mejeriprodukter, vilket gör den överdrivna konsumtionen skadlig. En för hög konsumtion av animaliskt protein ökar förlusten av kalcium, förstör levern och är en av de främst bidragande faktorerna för utveckling av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Det här beskrivs ingående av väletablerade forskare i dokumentären ”Forks over Knives”.

► LÄS MER: ”Vi behöver inte en debatt om farorna med träning”

Vi behöver inte bars, shakes eller kött för att leva ett hälsosamt liv där vi kan bygga vår kropp. Inte heller behöver vi tänka på att få i oss tillräckligt med protein, då de flesta växtbaserade produkter innehåller ungefär lika mycket som bananer och bröstmjölk. Att proteinföretagen rekommenderar en så stor mängd har mer att göra med deras vinstintressen än att de bryr sig om din hälsa.

Sluta proteinhetsa – ta en banan och gå till gymmet i stället.

Unni Furugård

Journaliststudent

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om protein