Linköpings universitet och Volvo har tagit fram en prototyp som fickparkerar. Föraren lägger bara i backen.
Linköpings universitet och Volvo har tagit fram en prototyp som fickparkerar. Föraren lägger bara i backen.

Låsningsfria bromsar väckte stor uppmärksamhet på 70-talet. I dag har bilar radar som varnar om man ligger för nära bilen framför. I morgon pratar bilarna med varandra om trafikfaror. Däremot dröjer det länge innan bilarna får autopiloter.

 I  dag kan en personbil knappt bli mer krocksäker. Åtminstone inte praktiskt.  I stället satsar forskningen och bilindustrin på att utveckla så kallad aktiv säkerhet som agerar innan olyckan händer. Nyligen presenterade forskaren Ioan Chisalita på Linköpings universitet en avhandling om hur bilar kan kommunicera med både förare och andra bilar.
Bilarna är utrustade med kameror, positioneringssystem (GPS), sensorer som känner av omgivningen och nätverk som kan kommunicera med andra bilar eller informationskällor som finns längs vägen. I vissa extrema situationer kan bilen ta över körningen från föraren.

– Bilen är utrustad
med kamera och upptäcker att en fotgängare är på väg ut på gatan. Då meddelas inte bara bilens förare om faran utan även den bakomliggande bilen, berättar Ioan Chisalita, som fått stor uppmärksamhet från biltillverkare som BMW och Mercedes.
Hans kommunikationssystem har bara provkörts i en simulator men han tror att lösningen skulle kunna vara ute på marknaden om några år om rätt resurser sätts in.
Risker med att systemet inte fungerar (i dag vet många hur osäkert ett trådlöst nätverk hemma är) är kalkylerade. Trafiken är en oerhört komplicerad situation med många osäkerhetsfaktorer som inte ens den bästa dator kan räkna ut. Därför ska systemet han forskar på enbart vara ett stöd.
– Vi vill inte göra ett automatiskt system utan ett system som varnar föraren.

Ioan Chisalita
förnekar inte att det finns problem att lösa. Bara en sådan sak att en Saab ska kommunicera med en Peugeot kan bli en knäckfråga.
– Mycket handlar om att bygga standarder.
Fortfarande är föraren kapten bakom ratten men bilarna automatiseras allt mer. Chisalitas kolleger på Linköpings universitet har till exempel utvecklat en färdig prototyp, tillsammans med Volvo, som fickparkerar själv, föraren behöver bara lägga in backen och luta sig tillbaka.

På Volvo är man i dag mest entusiastisk över ett nytt system som varnar förare om han/hon är på väg att somna. Den egna forskningen visar att förare som håller på att somna får en ryckigare körstil och då kan bilen sätta igång varningssystem.
– Vi ska hjälpa föraren att undvika olyckor och vissa typer av olyckor beror till 90 procent på förarna själva – det kan till exempel vara ouppmärksamhet. De här olyckorna kan lätt undvikas. Antisladdsystemen minskar olyckorna med 30 procent, säger Jonas Ekmark, chef på Aktiva säkerhetsfunktionen på Volvo.
De aktiva säkerhetssystemen är det nya steget i utvecklingen av biltillverkarnas säkerhetstänkande. Nästa steg är det som Ioan Chisalita sysslar med. Kommunikation mellan bilar och mellan bilar och vägarna. Dit är det ännu långt kvar och det krävs mycket standardiseringsarbete.
Sedan har kommunikationsbilarna samma problem som den första personen med fax hade.
– Nyttan för föraren kommer först när systemet är utbyggt.
•• Finns det ytterligare ett steg? Får vi autopilot så att vi slipper att köra alls? Och är det verkligen önskvärt?
– Trafiken är så oberäknelig att det är svårt att göra ett sådant system. Vi gör heller inget som kunden inte vill ha, säger Jonas Ekmark.


Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset