Teuta och Doruntina Haziri tycker att det är krångligt med dagens abonnemang. – Det är många regler som man måste ta reda på själv och mycket papper att gå igenom. Självklart blir det lättare med flexibla abonnemang då man får större inflytande, säger Teuta.  
Teuta och Doruntina Haziri tycker att det är krångligt med dagens abonnemang. – Det är många regler som man måste ta reda på själv och mycket papper att gå igenom. Självklart blir det lättare med flexibla abonnemang då man får större inflytande, säger Teuta.  

På jakt efter ny mobil? Rädd för långa bindningstider och invecklade abonnemang? Snart kan färre alternativ och fri bytesrätt underlätta.

En färsk undersökning från operatören Telenor visar att hälften av mobilkunderna tycker det är svårt att jämföra olika abonnemang. Den bilden bekräftas av Post- och telestyrelsen, PTS:
– Vi får en del sådana frågor. Antingen från någon som tycker att det är svårt redan innan eller att de senare märker att de valt ett abonnemang som inte är optimalt, säger Anna Montelius, jurist på PTS.

Men nu kan Telenors kunder byta abonnemang när de vill, utan extra kostnad, med bibehållen bindningstid. Operatörens 15 olika abonnemang blir dessutom bara 5. Företaget är först ut med denna lösning och konkurrenterna håller sig avvaktande.
– Det är bra att Telenor kommer med en innovation så att kunderna själv kan bestämma. Sedan får vi se vad de tycker, säger Erik Hörnfeldt, presschef på Tre.

Telia vill först titta närmare på hur de nya paketen ser ut.
– Vi kommenterar helst inte andra operatörers erbjudanden, säger Maria Hillborg, presschef.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset