Snart blir det möjligt att sms:a till 112 i Finland men i Sverige finns det inga planer på att införa systemet.
Snart blir det möjligt att sms:a till 112 i Finland men i Sverige finns det inga planer på att införa systemet.

En ny tjänst lanseras snart i Finland som tillåter personer att kontakta 112 via sms istället för att ringa.

I december blir det möjligt för personer i Finland att skriva ett textmeddelande till nödnumret 112, det skriver Svenska Yle.

– Det här hjälper mycket i situationer där det är omöjligt att ringa. För att försäkra sig om att man snabbt får hjälp lönar det sig att skicka så mycket information som möjligt i det första meddelandet, säger Marko Nieminen, direktör för nödcentraltjänster, till Svenska Yle.

LÄS MER: Lurade ambulans att lämna uppdrag – nu är falsklarmare hittad

Men trots den nya funktionen hoppas Marko Nieminen att personer ringer om det är möjligt då det är både snabbare och säkrare att ringa. Det kan nämligen ta längre tid för larmcentralens operatörer att hantera en nödsituation som kommer in via sms då diskussioner på sms går långsammare än vid ett telefonsamtal. Hur lång tid det tar att ta emot och skicka ett sms kan variera också.

För att kunna använda den nya tjänsten i Finland måste man registrera sig.

LÄS MER: Här är larmnumren du ska ringa i 5 olika situationer

I Sverige är det idag möjligt att kontakta 112 via sms eller med texttelefon för den som är döv, tal- eller hörselskadad, så kallade SMS112-tjänsten. Men att införa ett allmänt SMS112-tjänst i Sverige som i Finland är inte aktuellt i nuläget, enligt Björn Skoglund, tjänstutvecklare 112/Krisberedskap, till Metro.

– Vid mätningar har vi sett att ett nödanrop via SMS tar ungefär 21-23 minuter att hantera för en SOS-operatör, jämfört med ca 5-6 minuter för ett talat 112-anrop, förklarar Björn Skoglund.

I en undersökning som SOS Alarm gjorde 2014 kom det in mellan 50 till 100 textmeddelanden till 112 varje dygn. Men merparten av meddelandena var felskickade. Enbart ett sms var seriöst men personen ifråga hade ringt 112 istället. Enligt Björn Skoglund skulle det behövas fler SOS-operatörer för att hantera inkommande sms om tjänsten skulle införas även i Sverige. Björn Skoglund kan dock förstå att det kan finnas tillfällen då sms-funktionen kan vara bra men att det skulle ta mycket längre tid att svara på nödanropet. Det kan även vara svårare att avgöra om larmet är falskt med textmeddelandet än vad det är vid ett telefonsamtal.

– SMS från ett oregistrerat kontantkort som ser seriöst ut men där ingen fortsatt kontakt går ett få efter ett första SMS blir ju helt omöjligt att bedöma och riskerar att ta resurser från hjälplämnarna (polis, ambulans, räddningstjänst) som i vissa osäkra fall kanske måste bege sig till en plats eller ett område för att säkerställa om det är ett riktigt ärende eller en falsklarmning, skriver Björn Skoglund till Metro.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Sos alarm