Facebookgrundaren Mark Zuckerberg.
Facebookgrundaren Mark Zuckerberg.

Twitter och Facebook påverkar hur framtidens projektverktyg ser ut. Målet är att nå en yngre generation som växer upp med sociala medier  – För dem är e-post inte intressant, säger Nicke Holgersson på Opentext. I Region Västerbotten har Google Apps blivit en stor succé hos personalen.

Den största poängen med vårt projektverktyg är att kommunikationen är det viktigaste, säger, Albert Huth som är vd på Webforum som utvecklar projektverktyget med samma namn.

I dag sker den kommunikationen bland annat via webbsidor. Målet är ibland att nå allmänheten men också de på företaget som kanske inte hinner eller orkar ta del av all information i form av dokument. Här ser Albert Huth utrymme för sociala medier i framtidens projektverktyg.
– Jag är övertygad om att det kommer kopplingar till existerande sociala medier, säger han.

Men det är inget som Webforum arbetar aktivt med ännu.
– Jag är lite konservativ. Just nu vill alla bara haka på. Om några år kommer vi att se vad som verkligen har nytta för kunden.

Också Nicke Holgersson på Opentext tror att Facebook och Twitter kan vara bra inspirationskällor.
– Som vi ser det börjar hanteringen av e-post bli en svårighet. Man kan spara en massa tid på att koncentrera sin information, i stället för att allt hamnar i en persons mailbox. Tittar vi på den yngre generationen är e-post inte intressant där, säger han.

Han anser att man behöver ett alternativ likt Facebook, där man kan dela information mellan alla anställda.

Precis det arbetar konkurrenten Microsofts utvecklare med. Företagets nya tjänst Docs är ett webbbaserat Officepaket direkt i Facebook. Ännu så länge bara i betaversion. Men målgruppen är klar och samma som Nick Holgerssons.
– Vi siktar på den yngre målgruppen som växer upp med den typen av tjänster, säger Per Hedberg som är produktchef för Microsoft Office i Sverige.

Facebookvarianten av Office är tänkt att vara gratis och Per Hedberg ser ingen risk att det ska locka kunder från betalvarianterna av programmet.
– Nej detta är ett sätt att bredda vårt erbjudande mot nya grupper.

Magnus Rudehäll.

”De anställda besöker Google Apps oftare än vår hemsida”

Efter två år med Google Apps som projektverktyg planerar nu Region Västerbotten att helt ta bort sitt traditionella intranät.
– De anställda besöker oftare vår ingång hos Google än de går till vår webbsida, säger Magnus Rudehäll, IT-strateg hos Region Västerbotten.

Han fick tjänsten som IT-strateg strax efter att man beslutat att använda Google Apps som projektverktyg.
– Jag var skeptisk och hade inte varit med när man valde att använda det. Jag kom från en traditionell miljö med en lokal server.

Men han blev positivit överraskad. Han och de andra anställda upptäckte flera fördelar med att använda molntjänster.
– Ett aktuellt exempel är vår semesterplanering, i stället för att skicka runt en lista med mail så finns ett dokument i Google Docs som alla kommer åt och kan fylla i.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset